Det er en stor diskusjon der ute for tiden, mht om man skal lage en ren app eller en web-app. Det er fordeler og ulemper med begge valgene, og man må se på det faktiske behovet for å finne best løsning. Vi mener at web-apps er best i de fleste tilfeller. Dette ser jo flere og flere (både byråer og markedssjefer), og app hypen har begynt å avta. Det er bra.
En fordel med apps, er at man kan benytte innebygde funksjoner i mobilen (som kamera, kontaktlisten, vinkel på telefonen etc) på en bedre måte enn hva man klarer vi nettleseren til mobilen (web-app).
Tidligere var en fordel med apps at man ikke kunne bruke lokasjonstjenester på en god måte via nettleseren. Det kan man nå. Lokasjonsbaserte tjenester kan man bruke til så mangt. Facebook bruker det til å sjekke inn. Har du mange butikker, kan du gjøre det enkelt for brukerne å finne nærmeste butikk (basert på hvor vedkommende er). Osv.
Her kjenner jeg at det kan utvikles mye spennende!
Jeg gjorde en veldig rask test her http://prosjekt.inbusiness.no/arvehinna/geo.html – for å se hvor enkelt det er finne posisjonen. Klikk gjerne inn på adressen via mobilen og se. Husk å godkjenne at nettleseren kan bruke din posisjon. Denne siden må selvsagt utvides til ditt behov – med å gi brukerne en liste over dine butikker i nærheten. For eksempel.