Det er ikke ofte jeg leser biografer om viktige personer i it-bransjen. Men Steve Jobs er en person som har levd og gjort så mye bra, at jeg mente det var verdt å lese boken om hans liv. Boken er rett og slett veldig bra! Boka fikk meg enda mer motivert i min jobb som produktansvarlig og web-utvikler i InBusiness. Steve sine tanker mht å lage bra produkter, er veldig inspirerende.
Når du leser boken, vil du se at Steve var ekstremt opptatt av å lage brukervennlige produkter med bra design. Det har han jo lykkes med. Samtidig var han ikke akkurat en person som behandlet folk rundt seg på en god måte. Han kunne være ekstremt direkte når han gav tilbakemelding. Ting var enten «briliant» eller «shit». Sjeldent var det noe i midten. Han hadde nok ikke holdt lenge ut som leder i en norsk bedrift, her i landet skal vi ha det mer «koselig» enn å være direkte. Jeg har hørt om mange amerikanske bedriftsledere som har lest boken og behandlet den som en ledelsesbibel. Så enkelt er det nok ikke tenker jeg. Steve hadde et stort talent som få personer har. Jeg tror ikke ledelsestilen hans var grunnen for hans suksess. Det var hans teft for hva folk ønsket, før de skjønte de ønsket det. Han kunne se “det store bildet”, men samtidig også detaljene.
Boken er veldig ærlig, på alle måter. Både styrker og svakheter kommer godt frem i boken.
Produktutvikling
Mye av boken omhandler utviklingen av produktene til Apple, naturligvis. Det er en fascinerende “reise” å nærmest være en flue på veggen og høre om hvordan produktene blir til. Steve elsket møter og en whiteboard. Viste du f.eks at mange hos Apple ønsket tastatur på iPhonen, i tillegg til touch skjermen? Viste du f.eks at Apple også prøvde å lage en telefon med samme navigeringshjul som på iPods. Men de fikk det ikke til å fungere smooth nok på en telefon. Derfor ble det en touch skjerm.
Reality distortien field
Steve hadde noe han og andre kalte “reality distortion field”. Det kan vel kalles en gave, og var rett og slett hans måte å få folk til å yte det lille ekstra, for å lage bra produkter. Det er det mange eksempler på i boken. Han fikk både sine ansatte og leverandører til å yte det nødvendige ekstra. F.eks når leverandøren av glass til iPhonen sa de behøvde mer enn 6 måneder for å levere så mye super sterkt glass som Steve ønsket (såkalt Gorilla glass). Men Steve fikk til slutt leverandøren til å tro på at de kunne levere så mye glass som Apple behøvde. Og det klarte leverandøren.
A-spillere
Steve kunne være brutal. Hans argumenter for å være såpass direkte med folk, var at han ønsket at Apple skulle bestå av kun de beste folkene. A-spillere. Og man kan jo være enig, skal man lykkes som en bedrift, må man ha de beste folkene.
Ting du kanskje ikke viste om Steve:
- Adoptert
- Opptatt av buddhisme og et liv uten for mange ting
- Prøvde i 9 måneder å bli kvitt kreften ved alternative metoder
- Var ikke spesielt dyktig på skolen
- Startet Apple i garasjen
- Var med å bygge opp Pixar til å bli et stort selskap innen animasjonsfilmer
- Gikk mye turer sammen med de han diskuterte problemstillinger med. «Lets take a wake» ble mye brukt.
- Hatet PowerPoint
- Elsket Bob Dylan og The Beatles
“The innovator`s dilemma”
Steve var opptatt av noe Clayton Christensen kalte “the innovator`s dilemma”. På engelsk står det “people who invent something are usually the last to see past it”. Det fikk meg til å tenke på når vi for mange år siden bygde i-tools CMS, det var da blant de første publiseringsverktøy i Norge. Om vi ikke akkurat fant opp publiseringsverktøyet, var det mye innovasjon i verktøyet likevel. Men det er alltid farlig å ligge foran, og det krever hele tiden fokus på innovasjon for å ligge foran. Det er lett å falle bakpå. Det var også Steve veldig opptatt av. Han så f.eks at iPods kunne bli erstattet av at alle mobilprodusentene bygde inn mp3 spillere i sine mobiler. Det var en av grunnene for å lage mobiler.
Ikke gi kundene det de vil ha
Some people say, “Give the customers what they want.” But that’s not my approach. Our job is to figure out what they’re going to want before they do. I think Henry Ford once said, “If I’d asked customers what they wanted, they would have told me, ‘A faster horse!’” People don’t know what they want until you show it to them. That’s why I never rely on market research. Our task is to read things that are not yet on the page.
En lukket verden gir best brukeropplevelse
Steve var veldig opptatt av å kontrollere hele brukeropplevelsen til de som kjøper Apple sine produkter. Han ville lage både hardware og software. Han ville ikke lisensiere ut Mac sitt operativsystem, slik Microsoft gjorde (selv om Apple gjorde det i en kortere periode). Han ville kontrollere brukeropplevelsen selv. Først da ville produktene bli «great». Min personlige mening er at det Apple lager av hardware ser virkelig bra ut. Og softwaren fungerer også bra, selv om jeg ikke daglig bruker Mac OS utenom på iPaden. Steve sine tanker om kontroll, fikk meg underveis til å tenke på open source løsninger, kontra “lukkede” løsninger som InBusiness tilbyr. Kanskje lukkende løsninger gir best brukeropplevelser. Da kan 1 selskap ha full kontroll over hvordan brukeropplevelsen blir.
Man kan jo diskutere hvorvidt det var fornuftig å ha full kontroll i alle ledd, ihvertfall hvis målet er å få flest antall brukere. Steve mente selvsagt at Windows var «shit». Når vi nå ser den foreløpige fasiten, så har Microsoft overlegent antall brukere av et OS, mens Apple er mer verdifullt som selskap. PS! I boken står det flere historier om Steve og Bill (Gates). Artig å lese at de tross alt samarbeidet og hadde respekt for hverandre.
PS! Nå skal de sies at InBusiness tilbyr både open source og “lukkede” løsninger 🙂
Les boken!
Steve var rett og slett en veldig fascinerende person å lese om. Han har hatt en spennende liv, hvor mye av livet besto i å lage gode produkter. Har du ikke lest boken, så anbefales den på varmeste.