Hva slags dumt spørsmål er dette tenker du kanskje? Men spørsmålet er egentlig ikke så dumt. Er du ansvarlig for et nettsted, bør du har et forhold til det rare ordet.
Men hva er transittstoppfrekvens spør du kanskje?
Det engelske ordet for Transittstoppfrekvenser “Bounce rate”. Det er kanskje mer forståelig, sånt uten å ha lest forklaringen på det.
Men, i følge Google så betyr ordet: “Transittstoppfrekvens er prosentandelen enkeltsidebesøk eller besøkende der brukeren forlot nettstedet fra inngangssiden (destinasjonssiden). Bruk denne beregningen til å måle besøkskvaliteten. En høy transittstoppfrekvens er vanligvis en indikasjon på at inngangssidene på nettstedet ikke er relevante for de besøkende.”
Mao forteller det hvor mange som besøkte ditt nettsted, og forlot det uten å gå noe videre på de andre sidene dine. Har du bare 1 side, så vil jo dette tallet være høyt, men få siter har bare 1 side. Blogger kan i noen tilfeller ha et høyt tall, da mange blogger har mesteparten av innholdet på hovedsiden. Ander siter også forsåvidt, jeg tipper du selv har besøkt VG, bare for å scanne nyhetene, og uten å klikke inn på en artikkel. Da ville du blitt telt med i dette tallet.
Hva er normal transittstoppfrekvens da?
Her er det ingen fasit. Man vil normalt sett ha lavest mulig tall. Jeg har lest at det normalt ligger mellom 40-60%. Da betyr at om tallet for ditt nettted er over 60%, så er det forbedringspotsensiale.
Man kan måle Transittstoppfrekvens for hele nettstedet, men også på enkeltsider. Hvis du har stor transittstoppfrekvens allerede på forsiden, så bør det gjøres noe med den. Har du høy transittstoppfrekvens på en underside, så må du vurdere det fra side til side. Hvis du f.eks driver en restaurant, og transittstoppfrekvens er høy der hvor du presenteres menyen, så er kanskje ikke det så uheldig likevel? Da har jo brukerne sett menyen likevel, og forhåpentligvis besøker de restauranten din.
Spar penger
Bruker du f.eks AdWords, så kan det være smart å titte innom hvilke ord som gir høyest transittstoppfrekvens. Hvis du betaler mange penger for et ord, og landingssiden har høy transittstoppfrekvens, så bør du enten vurdere søkeordet, eller gjøre justeringer på den siden brukeren kommer til.
Jeg merker jeg kan skrive mye om dette emnet, men målet med innlegget er å få deg til å se på dette tallet, som du kanskje ikke har brydd deg om tidligere? Jeg håper mao du tar en titt og kan gi et svar på tittelen på dette innlegget 🙂