Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

«Kundene dine er på mobil. Dersom du ikke er der, går kundene andre steder»

Jeg har jobbet med nettløsninger siden 1996. På den tiden måtte vi overbevise selskaper at de burde ha sin egen nettside. Det var en laaang kamp. Nå slipper vi heldigvis den diskusjonen når vi skal igang med et nytt web-prosjekt. Internett er kommet for å bli, for å si det slik. Men vi merker noe av samme skepsis i dag om bedriften skal ha egen mobilvennlig side eller ikke. Ikke alle ser nytten. Dessverre.

Vi støtter oss til hva Google sier: «Hvis man er et selskap uten en nettside som er optimalisert for å vise på mobiltelefon, så trygler man om å tape markedsandeler.»
Alt tilsier at veldig mange av dine kunder vil bruke mobilen når de skal besøke ditt nettsted. Vil du være tidlig ute, eller vil du være en etternøler?

Hvilke valg har du?
Det finnes flere valgmuligheter. Noe krever lite, men gir heller ikke så stor gevinst. Vi har skissert dem nedenfor:

Mobil strategi

1. Optimaliser det du har

Hvis du ikke vil bruke mye ressurser på å lage noe eget nettsted for dine mobile brukere, så kan du selvsagt optimalisere det du har. Med det så mener jeg at du kan teste ditt nettsted på iPhone og Android, og sjekke at det fungerer ok på nevnte mobiler. Det kan godt være det fungerer teknisk. Hvis ikke kan web-byrået ditt sikkert bruke noen få timer på å tune koden, slik at det teknisk lar seg bruke. Men brukerne dine må fremdeles laste ned alt på ditt nettsted, scrolle og zomme mye. Ingen god løsning i mine øyne.

2. Tilpasset layout

Det finnes en mulighet for å skrive kode som sjekker hvilken enhet dine kunder bruker. Så tilpasser koden nettstedet til den enheten brukeren har. Høres ut som en drøm? Ja, men det er mulig, men veien er noe humpete. Både teknisk, men ikke minst innholdsmessig. Mye av poenget med en mobilversjon, er at den er strippet for unødig innhold. Et nettsted med tilpasset layout vil vanligvis inneholde akkurat det samme innholdet som den vanlige versjonen. Mao ingen god løsning, synes jeg.

3. Egen tilpasset mobilside

Dette krever noe mer, men er i mine øyne en veldig god løsning. Da får dine brukere en egen mobiltilpasset versjon, med det viktigst innholdet. For informasjon om vårt eget mobile nettsted og tanker rundt det, se https://www.inbusiness.no/var-mobil-nettside-er-naa-lansert/

4. Apps

Mange mener at apps er «så 2010». Jeg er enig. I noen tilfeller har apps en absolutt mening, men det var i en periode veldig inn å lage en app. «Alle» skulle det. Men la meg ta et lite eksempel: Selv om jeg har flyttet fra Stavanger for 10 år siden, så vet jeg at busselskapet heter «Kolumbus». Vi var i Stavanger sentrum og skulle ta bussen til Sandnes. Jeg gjorde som jeg alltid gjør: Åpnet nettleseren. Der oppdaget jeg til stor forundring at jeg kom til en vanlig webside. Tungvindt, men den fungerte teknisk, så etter litt knoting, fikk jeg sjekket når bussen gikk. Når jeg påpekte dette til en kollega fra hovedkontoret i Stavanger, så sa han at de har en app. Sikkert bra den, men jeg starter ikke opp Appstore på mobilen, for så å søke om et selskap har app… Ikke fikk jeg beskjed via nettsiden at de hadde en egen app. Det hadde teknisk vært enkelt å gi meg en slik melding når jeg var på deres nettside.

Oppsummering
Jeg mener alle bør ha en mobilvennlig nettside. Er det spesielle ting du ikke får til med en vanlig mobil nettside, så lag en app. Hvis du som leser dette jobber i en bedrift som ikke har en mobiltilpasset nettside, så håper jeg dere setter i gang med å lage en. Husk setningen: “Kundene dine er på mobil. Dersom du ikke er der, går kundene andre steder.”

Vi har mange spennende mobile prosjekter gående nå. Vi håper å lansere noen av dem de nærmeste ukene. Følg med!

Takk til Matt Lawson for inspirasjon til dette innlegget.
Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no