Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Tips for å få flere fans på Facebook

Vi får nesten daglig spørsmålet fra våre kunder: Hvordan kan vi få flere følgere på vår Facebook side?
Det er ikke et enkelt svar på dette. Vi må først vite litt om kunden, strategien for hvorfor de har en Facebook side, hvor mye ressurser de har tilgjengelig for å oppdatere siden, målgruppen etc etc. Først da kan vi gi konkrete råd til den som spør. Men likevel er det en del generelle tips som kan gis. Noen tips er helt elementære og sikkert ting du var klar over og kanskje allerede bruker, men kanskje du også finner et nyttig tips?


Bruk nettsiden

Generelt bør man bruke nettsiden for alt den er verdt mht å få flere til å bli fan av din Facebook side. Her bør du legge inn ulike dele/liker funksjonalitet. Gi tydelige linker til Facebook siden din. Spre det glade budskapet.


Liker boks

Dette er et felt du kan plassere inn på nettsiden din, og som gjør det enkelt å bli fan (bare å klikke på ”Liker”), samt man kan se noen personer som allerede er fan. I en slik boks kan man også velge å vise de siste innleggene. Se mer her http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box/


Bruk Facebook adressen aktivt i all markedsføring

Går man 15 år tilbake var det ingen som hadde web-adresser på visittkortet og i bedriftens markedsføring ellers. Nå har alle det. Samme historie ser vi med Facebook adresser. Men her tar det ikke så mange år håper vi, før alle bruker Facebook adressen mer aktivt. Denne bør også markedsføres aktivt. Gjør dere det i dag? Hvis ikke, sett i gang tiltak for å få dette inn på annonser, visittkort, signaturer fra de ansatte osv osv.


Flere Facebook LikesBruk nyhetsbrev til å markedsføre Facebook siden
Har dere i dag en database over personer som har registrert seg for å motta markedsføring fra dere? I så fall, send ut informasjon om at dere er på Facebook og be dem registrere seg der. Man trenger ikke alltid ha svære konkurranser eller dyre giveaways – prøv å få frem fordelen med å være en følger av deres Facebook side. F.eks slikt: ”Hvis du følger oss på Facebook, går du ikke glipp av noen av våre mange tilbud og den siste trenden innen traktorer…”. Eller ”Følger du oss på Facebook, blir du den første som ser Månedens tilbud”… Vær kreativ. Tenk igjennom hvorfor folk skal følge dere på Facebook, og la dem forstå grunnene(e).


Lag en egen startside (splash side)  når brukeren kommer inn på Facebook siden din

Det er ganske normalt at når man kommer inn på en Facebook side, så ser brukeren f.eks et stort forlokkende bilde, med en selgende beskrivelse om hvorfor man bør følge denne siden. Dette vises altså i stedet for den vanlige ”veggen” med meldinger. Dette bør du ha. Og bruk for all del en applikasjon som sender brukeren til Veggen etter de har klikket Liker.


Konkurranser

Vi mennesker liker konkurranser, det er bare å innrømme det. Og konkurranser på Facebook kan være en god måte å få flere følgere på. Om de følger deg av de rette grunner kan man selvsagt diskutere.
Og det er ikke fritt frem mht å lage konkurranser. Helt frem til noen måneder siden, ble konkurranser brukt uhemmet, og uten å følge retningslinjene til Facebook. Men Facebook har et ønske om at de som følger en side, skal følge den pga at de faktisk liker siden og dets innhold, og ikke bare melder seg på for å delta i en konkurranse. Tanken deres er nok at du som bruker ikke skal ”spammes” fra firma som du egentlig ikke ønsker å følge (Spambook). http://beatesorum.wordpress.com/2010/08/08/facebook-og-konkurranser-ja-du-bryter-sannsynligvis-retningslinjene/ gir en grei oversikt over reglene for konkurranser på Facebook.


La alle ansatte følge siden

Det er nyttig i seg selv at alle ansatte følger siden, da får de jo mye nyttig informasjon og nyheter fra sin arbeidsgiver. Men den virkelige godbiten med at alle ansatte følger siden, er at da vil jo vennene til de ansatte se dette. Forhåpentligvis vil da også en del av disse vennene vil følge siden.


Lage unikt innhold på Facebook for de som Liker siden

Hvis du har noe innhold som du ikke ønsker å vise for hvem som helst, så kan du lage innhold som kun vises på folk som Liker siden. Da kan du lage en «plakat» med et budskap lignende: «Klikk på Liker for å lese mer om dette unike….». Eller f.eks gi dem tilgang til å lese om et spesielt bra tilbud hvis de klikker Liker. Vær kreativ.


”Bruk Facebook som FIRMA X”

Når administrator av Facebook siden er logget inn, kan vedkommende klikke ”Bruk Facebook som FIRMA X”. Det betyr i praksis at du kan kommentere innlegg etc i ditt firmas navn. Fin måte å spre det glade budskap på.
Ikke glem å være aktiv da 🙂 Og heller ikke glem å bytte til deg selv igjen når du skal kommentere dine venners statuser 🙂
Se gjerne om det finnes relevante grupper innen det du driver med, og bli medlem der.


Nettbutikk?

Driver du nettbutikk, prøv gjerne ut dette tipset: https://www.inbusiness.no/blogg/tips-for-deg-med-nettbutikk/
Dette tipset gjelder ikke direkte for å få fans på din Facebook side, men resultatet kan likevel være at de velger å følge din side.
Bruk et bra profilbilde
Et bilde sier mer enn 1000 ord sies det. Generelt er jeg glad i slagord, så vurder å ha det med.


Facebook annonsering

En opplagt måte å få flere følgere, er å annonsere for å klare nettopp det. Da betaler man for klikk. Facebook har veldig gode segmenteringsmuligheter, er målgruppen kvinner i alderen 30-50 i Oslo, så er det relativt enkelt å «treffe» dem.  Linken i annonsen kan da gå direkte til Facebook siden. Alternativet er å sende dem til ditt nettsted men vi anbefaler å prøve å sende dem til Facebook siden på noen av annonsene.


Oppsummering

Det er mange ting man kan gjøre, som i sum bør øke antall følgere. Disse tipsene omhandler ikke det viktigste; nemlig bra innhold fra gode skribenter på Facebook siden. Men det får bli et eget innlegg 🙂

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no