Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Skrive for web

Det er mange artikler der ute som handler om hvordan man skal skrive for web. Men disse artiklene inneholder stort sett bare råd om hvordan man skal strukturere innholdet i form av mye linjeskift, bullets etc. Det er langt mer å huske på.
Når man skal skrive for web, må man ha flere tanker i hodet samtidig. Ikke like enkelt, spesielt for oss gutter, men mulig med litt trening 🙂 Men prøv å ha disse 3 tankene i hodet samtidig:
Skrive for web
Skriv selgende tekster

Skriv selgende tekster

Mange nettsider er laget for å selge noe. Du må derfor skrive for å selge. Men husk at et nettsted ikke er en trykt brosjyre eller annonse. Undersøkelser viser at typiske reklametekster «faller igjennom» på Internett. Vær informativ og beskrivende – og unngå de typiske «vi er det ledende bla bla…» tekstene. Få frem hva fordelene er for den som vurderer å kjøpe det du tilbyr.
Skriv på lik måte, slik at besøkende kjenner seg igjen fra side til side. Er dere flere web-redaktører som skriver, prøv å skriv på samme måte.
Call to action er et viktig begrep. Du skal få brukeren til å lese noe, og så gjøre noe aktivt, f.eks å fylle ut et skjema, legge noe i handlekurven etc. Gjør det enkelt for brukeren.

Skriv for web

Skriv for web

Husk at folk stort sett skumleser innholdet. De leser ikke ikke nødvendigvis linje for linje, men lar i stedet blikket gli nedover siden. Her er noen regler du kan forholde deg til:
  • Skriv kort. Du har ca 10 sekund på deg til å levere rett budskap.
  • Skriv korte setninger. Bruk mye punktum.
  • Bruk bullets
  • Bruk uthevet tekst
  • Bruk mellomtitler
  • Lag korte avsnitt
  • Skriv til 1 person. Vær personlig. Skriv du.

Skrive for søkemotorene

Skriv for søkemotorene

Det er mange som ikke skjønner når jeg sier de må skrive for søkemotorene. Det er egentlig ganske enkelt. Utfør disse 2 punktene:
  1. Velg ut de søkeord du ønsker å bli funnet på. Gjerne 5-15 ord.
  2. Bruk disse ordene i overskrifter, ingress, brødtekster og linker.
Trenger du utdypning av dette, ta kontakt.

Oppsummert:
Husk at et nettsted ikke er et trykt medium. Skriver man innhold for web, så er det altså minst 3 hensyn å ta. Husk disse og din fremtid som web-redaktør vil blomstre 🙂

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no