Jeg ble nylig spurt av en kunde om hva som er basis funksjonalitet i Magento. Det er et «stort» spørsmål, og det er ikke lett å vite hvor man skal begynne. Magento har jo veldig mye funksjonalitet 🙂
Jeg tenkte derfor for kunde (og min) sin del å skrive en blogg artikkel om emnet. Jeg har prøvd å holde fokus på at dette skal være forståelig for deg som nettbutikkeier. Det er mye detaljer, men kanskje må man liste opp alt dette for å gi et godt inntrykk av funksjonaliteten som finnes?
Funksjonalitet for å selge mer:
- Relaterte produkter, bedre alternativer og salg av tilbehør
- Godt system for rabattkoder (gi rabatt på enkeltprodukter, gitte kategorier, kundegrupper, tidsrom)
- Rabattkoder kan enkelt genereres for ulike kampanjer og eksporteres til nyhetsbrev eller annen (digital og analog) markedsføring
- Sett sammen produkter til pakkeløsninger kundene kan kjøpe (gjerne med rabatt om de kjøper pakken)
- Mange rabattmuligheter
- Mulighet for nyhetsbrev
- Sammenligningsfunksjonalitet
- Mulighet for A/B testing (finn ut hvilke produktbeskrivelser som selger mest)
- Ønskeliste som en bruker kan lage, samt sende til de han/hun måtte ønske
- Gode rapporter for butikkeier på avbrutte salg
- Filtermuligheter gjør det enkelt for kundene og finne riktig produkt
- Kunden kan registrere seg eller bestille som Gjest
- Muligheter for hurtigkasse (ekstra)
Funksjonalitet for å fremstille produktene på best mulig måte:
- Mange ulike typer produkter kan legges inn; enkle produkter, produkter med varianter, grupperte produkter, virtuelle produkter (påmelding til en aktivitet f.eks) og nedlastbare produkter (kjøp av digitale bilder).
- Bra støtte for bra bildevisninger, mange bilder pr produkter
- Mulighet for vannmerke på bildene (slik at de ikke misbrukes andre steder)
- Ubegrenset støtte for ekstrafelter pr produkt
- Generelt har Magento svært mange bra maler som gir deg en visuelt fin nettbutikk til en fornuftig pris
- Malene er selvsagt mobilvennlige, slik at kundene kan se og bestille produkter via mobilen
Funksjonalitet for å komme høyt opp i Google:
- Godt teknisk rammeverk sikrer god teknisk kvalitet (som Google liker)
- Søkemotorvennlige adresser (som du selv kan bestemme)
- Mulighet til å legge inn beskrivelser og nøkkelord på produkter og kategorier
- Integrert med Google Analytics og E-commerce delen til Analytics
- Mulighet for å autogenerere sidekart (som brukerne og Google ser)
- Mulighet for å autogenere en side over populære søkeord (som blir fanget opp av Google)
Funksjonalitet for B2B:
- Ulike priser på et produkt basert på kundegrupper
- Mange integrasjonsmuligheter med ERP system (ekstra)
- Svært mange extension som kan være nyttig for ulike behov innen B2B (noen koster, noen er gratis).
Funksjonalitet for håndtering av ordre/salg:
- Se, endre, opprett og fullfør ordre via Magento admin
- Lag faktura, pakkseddel og kredittnota i PDF som kunden kan få
- Mulighet for delfakturering om ikke alle produkter er på lager
- Kunden får selvsagt e-post når produkter er bestilt
Annen funksjonalitet:
- Støtter ulike språk i samme nettbutikk
- Støtter ulike valuta i samme nettbutikk (og import av valutakurser)
- Lagerhåndtering, inkl. rapporter når det er lavt lager av en vare
- Importmuligheter av produkter
- Mange betalingsmuligheter
- Mange fraktmuligheter, inkludert integrasjon med BRING (ekstra)
- Enkel CMS for håndtering av vanlige artikkelsider (Om oss, Kontakt oss osv)
- Muligheter for å endre på e-poster som flyter i løsningen (f.eks legg inn din logo i ordrebekreftelser)
- God «Min Side» funksjonalitet for kundene, med full ordrehistorikk
- Det finnes flere apper for Magento, f.eks en som gir deg som butikkeier god salgsstatistikk direkte på mobilen
Denne listen er på ingen måte en fullstendig oversikt over funksjonalitet i Magento. Jeg har tatt utgangspunkt i http://www.magentocommerce.com/images/uploads/magento-feature-list.pdf. Ta gjerne en titt på den for en fullstendig oversikt.
Håper at denne oversikten gjør deg noe klokere mht funksjonalitet i Magento.