Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Universell utforming

Forskrift for universell utforming av IKT trådde i kraft fra og med 1. juli 2013 og dette innebærer noen nye standarder til utforming av nettstedet som våre kunder er pålagt å følge. Vi som leverandør er selvsagt i stand til å levere nettløsninger som følger disse kravene.

Først litt bakgrunn for hvorfor vi må ha universelt utformede nettsteder
Nettet har blitt hovedleverandøren av stort sett all kommunikasjon vi gjør i hverdagen, og mer og mer av våre tjenester og handler blir gjennomført på nett. Dette er selvklart en utfordring for dem som har problemer med å håndtere dette relativt nye mediumet, det være seg på grunn av funksjonshemming eller teknologi-vegring. En kan kanskje tenke at det er ikke en livsnødvendighet å være på nett og at det er urimelig at vi skal måtte tilpasse oss et relativt mindretall, men tenk over dette: I første omgang så blir flere og flere av våre offentlige tjenester nettbaserte. Vil du ha skattekort eller søke jobb gjennom NAV må du gjøre dette via nett. Et stort antall nødvendige tjenester baserer seg på at du kan håndtere nettbruk, f.eks. strømleverandører og telefoni. Du får ikke de beste prisene på forsikring om du ikke fyller ut på nett osv. Når du legger sammen alt dette så er det ikke så vanskelig og forstå at det danner seg et merkbart skille mellom dem som håndterer nett og dem som faller utenom.

Hva er universell utforming?
Universell utforming betyr enkelt forklart at ditt nettsted er best mulig tilrettelagt for flest mulig forskjellige mennesker. Dessverre finnes det ingen fasit eller standarder som løser alle spørsmål knyttet til dette, men det er noen retningslinjer som vi må følge som et minimum. Gjør en dette, skaper det ikke bare merverdi for dem med utfordringer, men også for deg som eier av nettstedet i form av et større nedslagsfelt og flere potensielle brukere/kunder og bedre synlighet i søkemotorer. Nettstedet vil også bli mer oversiktlig og enklere og navigere i, samt at evt. tjenester som skjemaer og betalingsprosesser blir mer strømlinjeformet og terskelen for å gjennomføre blir lavere. I bunn og grunn tjener alle på et godt universelt uformet nettsted.

Ny standard
95 land har allerede innført disse reglene for alle offentlige tjenester og Norge blir et foregangsland med å innføre disse retningslinjene både for offentlige og private. I fremtiden vil nok mer og mer av nettet innordne seg denne standarden og brukermønsteret vårt på nett vil endre seg. I Norge er du som eier av et nettsted pliktig til å sørge for at ditt nettsted er universelt utformet.

Kontakt en av våre rådgivere i InBusiness AS om hvordan du kan utbedre ditt nettsted til å imøtegå kravene om universell utforming. Husk fristen for at ditt nettsted oppfyller disse kravene er 1. juli 2014!

Lenker: http://uu.difi.no/

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no