Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

En rask nettside vises på bunnlinjen

Google liker raske sider. Dine kunder liker raske sider. Men er nettsiden din rask? Les mer om dette i denne artikkelen.


Hvorfor er det så viktig at nettsiden er rask?

La oss ta et eksempel: Om Amazon.com laster 1 sekund tregere enn hva den gjør i dag, har de regnet ut at det vil koste dem 1,6 milliarder dollar. Det er ca 13 milliarder norske kroner. Folk har dårlig tid i dag. La brukerne få gjort det de skal på nettsiden og det raskt. Salget ditt kan mao ha direkte sammenheng med hvor rask nettsiden er.


Får man noe bedre rangering i Google om nettsiden er rask?
Ja, Google belønner raske nettsider og straffer de trege. Dette tok de opp allerede i 2010:

You may have heard that here at Google we’re obsessed with speed, in our productsand on the web. As part of that effort, today we’re including a new signal in our search ranking algorithms: site speed. Site speed reflects how quickly a website responds to web requests.

Les gjerne artikkelen her: https://webmasters.googleblog.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html


Hvordan måler jeg at nettsiden min er rask?

Det finnes mange nettsider hvor du kan måle hastigheten. Men før vi begynner å teste disse tjenestene; synes du din egen nettside er treg? Lat som du er en vanlig bruker og klikk deg rundt. Går det raskt å laste inn bilder og tekst? Eller «henger» det litt? Føles den treg, har du absolutt en jobb å gjøre. Men selv om den føles rask nok, kan det være at Google likevel ikke synes den er så rask når de bruker sine måleverktøy.

I vår hverdag, pleier vi å se på følgende verktøy for å vurdere om nettsiden er rask nok:


Google Analytics

Gå inn på Behavior – > Site Speed -> Overview. Her kan du se viktige tall mht hastighet. Bruker du dato fra og til, kan du se utviklingen. Gå også inn på «Page Timings» for å se om det er gitte undersider som er trege.

Mål hvor rask nettsiden er med Google Analytics



Google PageSpeed Insights

Dette er Google sin egen måling. Det diskuteres hvor bra og viktig denne egentlig er, da dette er Google sin egen måling, anbefaler vi deg å titte nøye på denne. Jobb med å få en god score her! Test flere undersider også. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no

Mål hastighet på nettside med Google Page Speed



GTMetrix

Klikk deg inn på https://gtmetrix.com og legg inn URL til ditt nettsted. Vent noen minutt og få din dom. Test flere undersider også. Det er ikke dessverre ikke så enkelt å skjønne de tips som verktøyet kommer med. Men utviklerne forstår dette språket, så be dem se over og rett det som GTMetrix mener bør rettes.

Mål hastigheten på nettsiden med GTmetrix



Pingdom

Klikk deg inn på https://tools.pingdom.com og legg inn URL til ditt nettsted. Velg «Test from Stockholm, Sweden». Vent noen minutt og få din dom. Test flere undersider også. Be utviklerne se over og rett det som Pingdom mener bør rettes.

Få rask nettside med Pingdom


Det finnes mange flere verktøy for å måle hastighet, men kommer man bra ut i dem ovenfor, så har man gjort ting riktig.


Noen standard problemer som vi ofte ser:

  • Bilder er for tunge
  • Koden er ikke bra skrevet
  • Man er litt for glad i å installere plugins og ofte glemmer man å fjerne dem man ikke bruker
  • Serveren er ikke rask nok (vurder bruk av f.eks Litespeed, sjekk at PHP versjon er den nyeste). Bruk et dyrere webhotell, det vil lønne seg.

 


Jeg har nettopp fått en ny nettside. Burde den komme godt ut i disse verktøyene?

Nei, ikke nødvendigvis. Innhold som legges inn vil påvirke hastigheten. Legger du f.eks inn tunge bilder i en slider på forsiden vil dette bidra til at siden blir tregere. Er du i tvil om nettsiden er så rask som den bør være så ta kontakt  for å få gjort en vurdering. Det vil fort kunne lønne seg.

Husk at du får bare en sjans til å skape et godt førsteinntrykk. Det gjelder også på nettet. Sørg for at nettsiden din er rask

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no