InBusiness har som visjon å levere nettbutikker som selger mest mulig. Det betyr at alle elementer i nettbutikken må være bra. Alle nettbutikker starter med en topp. Den til typisk ha med kundens logo, menyer, søk etc. Hva mer pleier de fleste nettbutikker å ha med av elementer i toppen? Hva har de ikke med? Vi gjorde en liten analyse.
Nedenfor ser du bildene av toppene til mange kjente nettbutikker. I slutten av artikkelen har vi gjort en kort analyse.
Fellestrekk
Hva er fellestrekkene? Hva har de aller fleste med i toppen av sin nettbutikk?
- Logo
- Søk
- Meny (ofte 2 menyer)
- USP (hvorfor skal man handle der)
- Handlekurv
- MinSide (logg inn)
Hva har ingen i toppen?
- Linker til sosiale medier
Menyer
De fleste har 2 menyer. Den menyen som er visuelt mest dominerende, er den viktigste. Vi ser 2 hovedvarianter av slike menyer:
- Meny som viser alle produktkategorier allerede på nivå 1
- Meny som viser f.eks «Alle kategorier» og når man klikker på den, så ser man kategoriene på nivå 2.
I tillegg til å vise produktkategorier, har mange menypunkter som «Tilbud», «Merker», «Nyheter» og «Inspirasjon».
Det finnes også noen varianter av disse 2 menytypene. Se gjerne selv.
I neste artikkel skal vi «grave» enda mer ned i hvordan nettbutikker er bygget opp. Følg med.