Søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering er kort fortalt «det arbeidet man gjør for å bli synlig i søkemotorene». Arbeidet består av mange ulike teknikker som til sammen gir resultater. Søkemotoroptimalisering er tidkrevende og krever mye tålmodighet. Målet er at din nettside skal rangere høyest mulig i søkemotorene. Lykkes man, er gevinsten stor for din bedrift.
Wikipedia sin definisjon av søkemotoroptimalisering er:
«Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.»
Mange bruker forkortelsen SEO (Search Engine Optimalisation) for dette arbeidet.
Hvorfor skal man bruke tid på søkemotoroptimalisering?
Lykkes man med søkemotoroptimalisering, vil bedriften din med stor sannsynlighet oppleve følgende positive virkninger:
- Få økt trafikk på nettsiden
- Få flere henvendelser
- Økt kjennskap til bedriften din
- Få økt salg om du driver nettbutikk
- Spare penger på betalbar markedsføring (både digitalt og analogt)
Kort fortalt vil du med stor sannsynlighet øke omsetningen til bedriften din om du lykkes med å komme høyt opp i søkemotorene.
Hvordan lykkes man med søkemotoroptimalisering?
Det er en rekke ting man må gjøre riktig for å lykkes med søkemotoroptimalisering. Det er ingen quick fix dessverre. Det er hardt arbeid og mye tålmodighet som må til. Disse hovedpunktene må du tenke på for å lykkes med søkemotoroptimalisering: