Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Lær deg alt om søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er kort fortalt «det arbeidet man gjør for å bli synlig i søkemotorene». Arbeidet består av mange ulike teknikker som til sammen gir resultater. Søkemotoroptimalisering er tidkrevende og krever mye tålmodighet. Målet er at din nettside skal rangere høyest mulig i søkemotorene. Lykkes man, er gevinsten stor for din bedrift.

 

Wikipedia sin definisjon av søkemotoroptimalisering er:


«Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.»

Mange bruker forkortelsen SEO (Search Engine Optimalisation) for dette arbeidet.

 

Hvorfor skal man bruke tid på søkemotoroptimalisering?

Lykkes man med søkemotoroptimalisering, vil bedriften din med stor sannsynlighet oppleve følgende positive virkninger:

  • Få økt trafikk på nettsiden
  • Få flere henvendelser
  • Økt kjennskap til bedriften din
  • Få økt salg om du driver nettbutikk
  • Spare penger på betalbar markedsføring (både digitalt og analogt)

 

Kort fortalt vil du med stor sannsynlighet øke omsetningen til bedriften din om du lykkes med å komme høyt opp i søkemotorene.

 

Hvordan lykkes man med søkemotoroptimalisering?

Det er en rekke ting man må gjøre riktig for å lykkes med søkemotoroptimalisering. Det er ingen quick fix dessverre. Det er hardt arbeid og mye tålmodighet som må til. Disse hovedpunktene må du tenke på for å lykkes med søkemotoroptimalisering:

Innhold
Søkemotorene gjør vurdering av ditt innhold. Er det bra for målgruppen, blir du belønnet med høyere rangering. Les mer om hva som er bra innhold for en søkemotor.

Brukervennlig og hastighet
Er nettstedet ditt brukervennlig og lett å finne frem i? Er det raskt? Da skal du bli belønnet med høyere rangering. Les mer om hastighet og SEO hos Yoast.

Teknisk kvalitet
Søkemotorene titter «behind the scene». Er det dårlig håndverk (kode) av dem som har laget nettsiden, blir du straffet. De som har bygget nettsiden, må vite om kravene som søkemotorene har. Les mer om tekniske krav her.

HVA må du gjøre av tiltak NÅR?

SEO forarbeid

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Søkeordanalyse Prøv å ”gå inn i hodet til kundene”. Hva er det de søker etter? Gjør en søkeordanalyse og noter ned de viktigste søkeordene/frasene du mener kundene bruker. Til dette finnes mange verktøy du kan bruke.
Les relevant artikkel om søkeordanalyse.
Deg og web-byrå.

 

SEO i WordPress (eller annet CMS)

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Brukervennlig nettsted Google er på lag med brukerne. Nettstedet ditt må være brukervennlig, hvis ikke straffes du med lavere rangering av Google. Alle
ALT-tekst på bilder Alle bilder som legges inn, må ha en relevant ALT-tekst på seg. Gjøres når du laster opp bildene. Les mer om ALT-tekst. Den som legger inn bildene.
Gode bildenavn Før man laster opp bilder, må man navngi bildene fornuftig. F.eks «lang_sort_kjole.jpg», ikke «3424.jpg». Les mer om fornuftige bildenavn og SEO (samt flere tips). Den som skal laste opp bildene.
Gode metabeskrivelser Alle som legger inn innhold på artikler, nyheter og produkter – må fortløpende legge inn Metabeskrivelser inn i SEO pluginet. Den som jobber med innholdsinnleggelsen.
Title tag og heading1 er mest mulig lik Google ønsker at det du har som title-tag, skal være ganske lik overskriften på artikkelen (heading1). Den som jobber med innholdsinnleggelsen.
Holde fornuftige bildestørrelser Google liker raske nettsider. Bilder kan fort ødelegge hastigheten – hold derfor bildene små i KB. Den som har ansvaret for bildene på nettsiden.
Gode URLs Lag gode urls på alle dine artikler. Les om hva som regnes som god URL bruk. Den som jobber med innholdsinnleggelsen.
Bruk video Google liker video. Når brukerne ser en video, er de innom den siden en god stund. Det tar Google som et bevis på at siden er bra = bedre rangering. Google eier YouTube, så last gjerne opp videoer  der. De som jobber med innholdsutvikling.
Microdata / Schema markup Microdata er ekstra data som Google kan fange opp og presentere i sitt søkeresultat. Les mer om Microdata. Du kan også teste om ditt nettsted bruker Microdata.

 

Web-byrå først og deretter den som jobber med innholdsutvikling.

 

SEO – Eksterne kontoer du behøver

Konto Kommentar Gjøres av?
Google Analytics Gratis statistikk verktøy fra Google. Bør absolutt brukes. Husk å legge inn med Ecommerce om du har nettbutikk. Husk også å opprette konverteringssporing, riktig oppsett på søk, samt sett opp demografiske data. Opprett konto. Web-byrå
Google Tag Manager Gjør det mulig å legge inn kodesnutter/script/tags på nettsiden din, via 1 felles verktøy – uten å måtte legge kodesnutter/script/tags inn direkte på nettsiden din (blir fort rotete og tar ofte endel tid). Gratis verktøy fra Google, som bør brukes. Opprett konto. Web-byrå
Google Search Console Nyttig gratis verktøy fra Google. Hjelper deg med å overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettstedets tilstedeværelse i Googles søkeresultater. Opprett konto. Web-byrå
Google Min Bedrift Din bedrift er mest sannsynlig registrert her allerede. Er Google sin variant av Gulesider. Helt gratis denne også. Ta kontroll og hold oppføringen oppdatert. Man tror at gode anmeldelser fra kunder på Google Min Bedrift, gir bedre rangering i Google. Les mer om Google Min Bedrift. Web-byrå / dere
YouTube Man vet ikke med sikkerhet, men mange antar at man får bedre rangering om man også har en brukbar YouTube konto for bedriften. Du

 

SEO innholdsutvikling

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Søkeord inn i tekster De ordene du fant i søkeordanalysen, bør du bruke på alle de steder det faller naturlig (produktbeskrivelser, kategoribeskrivelser, menystruktur, metadata (Yoast), bildenavn, alt-tekster til bildene, ”Om oss” tekster etc.). Tekstforfatter
Skriv noen gode artikler med minimum 2400 ord Dette er det absolutt viktigste punktet. Har du kun korte tekster, kan du ikke regne med å få en god plassering i Google. Vurder derfor artikler av «Slik lykkes du med…», «Dette må du tenke på…», «10 grunner for hvorfor…». Skriv gode tekster, uten skrivefeil og ha med mange linker. Google elsker godt innhold. Les hva som regnes som godt innhold. Tekstforfatter

 

SEO annet

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Rask nettside Google liker raske sider. Dette kan fort bli en større jobb om ikke hastighet er et viktig fokus når ny nettside utvikles. Dette må måles, enten via Analytics eller f.eks PageSpeed Insights. Maks 2 sekunder lastetid. Web-byrå primært, men også de som jobber med innholdet
XML sitemaps Et godt XML-områdekart fungerer som et veikart for nettstedet ditt som fører Google til alle viktige sider på nettsiden din. XML-nettkart er bra for SEO. Les gjerne mer om XML sitemaps. Web-byrå.

 

SEO rett før lansering

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Lage 301 redirect Om man har et gammel nettsted, og man skal snart lansere nytt, er det viktig at dette gjøres på riktig måte. Google må få vite om lanseringen på sin tekniske måte. Les om 301-redirects. Web-byrå

 

SEO etter lansering

Tiltak Kommentar Gjøres av?
Rapportere rangering Man må legge inn søkeordene i et verktøy som overvåker rangering. Hvis ikke blir det som å løpe 100 meteren uten å gidde ta tiden. Man må vite hvilke søkeord som rangerer på hvilken plass i Google. Bør rapporteres f.eks hver måned ledergruppen (eventuelt oftere). Web-byrå
Inn-lenker Jo flere venner du har, jo mer populær er du. I SEO verden er det slik at jo flere som linker inn til ditt nettsted, jo bedre rangering får du i Google. Alle
Optimalisering SEO er noe man aldri blir ferdig med. Når man vet hvordan alle søkeord rangerer, er det garantert endel søkeord som rangerer dårligere enn ønsket. Alle
Oppdater nettsiden Google liker nytt innhold. Hold nettsiden oppdatert med flere nye gode artikler og nyheter. Eventuelt gjør justeringer på allerede eksisterende innhold. Alle

Se gjerne filmen «Hvordan tenker Google?»:

Finnes det en enklere måte å komme høyt opp i søkemotorene på (les: Google)?

Ja, man kan betale seg frem i køen. Dette heter Google Ads. Se video om forskjellen med Google Ads og vanlig (organisk) søkemotoroptimalisering:

Hvordan vet man om man har lykkes med søkemotoroptimalisering?

Det måler man. Bruk verktøy som Google Analytics. Da ser man trafikken som kommer fra søkemotorene.

Antall besøk fra organisk SEO

 

I tillegg kan man bruke verktøy som f.eks SEOProfiler til å se hvordan det enkelte søkeordet rangerer i Google (rangering i kolonnen til høyre):

Rangering i Google etter søkemotoroptimalisering

 

Verktøy man kan bruke når man jobber med søkemotoroptimalisering

Det finnes mange gode verktøy som gjør jobben enklere. Noen er nevnt nedenfor, men mange har sine personlige preferanser rundt slike verktøy.

Verktøy Brukes til Pris
Google Analytics Måler alt av trafikk på nettsiden din. 0,-
SEOProfiler Komplett SEO verktøy, inkludert måling av rangeringen på alle dine søkeord Fra kr 700,- pr mnd
SEO Site Checkup Kan bruke gratisversjon til å få innspill på SEO tiltak man bør gjøre Fra kr 800,- pr mnd.
Google Trends Nyttig verktøy for å finne ut om dine mulige søkeord faktisk er søkt etter Gratis.
ScreamingFrog Nyttig SEO verktøy (program som man laster ned) Gratis / Betalbar versjon
Keyword.io Nyttig verktøy for å få forslag til mulige søkeord Gratis / Betalbar versjon
AnswerThePublic Nyttig verktøy for å få forslag til mulige søkeord Gratis / Betalbar versjon

Tabell ble sist oppdatert: 2. januar 2020.

 

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Det er vanskelig å si en konkret sum. Det er avhengig av utgangspunktet ditt (hvor bra/dårlig nettsiden er), konkurransen og ditt ambisjonsnivå… Noen skriver at det koster kr 10.000 til 15.000 pr søkeord. Det er nok ikke så langt unna hva det kan koste i praksis. Generelt koster arbeidet endel i etablering, samt at det må regnes med noen timer pr måned i rapportering og optimalisering. Mye må leverandøren gjøre innledningsvis, men mye kan du som kunde gjøre etter grunnmuren er bygget.

Når man betaler seg frem i køen med Google Ads, får man umiddelbar effekt. Det gjør man ikke med søkemotoroptimalisering. Denne investeringen får man som oftest ikke tilbake med en gang. Det kan gå flere måneder (og vel så det) før man merker effekten av det arbeidet som blir lagt ned – men den langssikte gevinsten er høy om man lykkes. Arbeidet med gjør med søkemotoroptimalisering kan ofte høstes i flere år etterpå. Men husk altså å bruke noen timer i måneden på optimalisering.

 

Leverandører av søkemotoroptimalisering i Stavanger området:

Leverandør Erfaring Google Ads partner
InBusiness AS 22 år Ja
Basic Gravity Ja
CoreTrek AS 19 år Ja

 

Leverandører av søkemotoroptimalisering i Tønsberg området:

Leverandør Erfaring Google Ads partner
InBusiness AS 22 år Ja
CoreTrek AS 19 år Ja
Idéhuset Albretsen Nei
Makei Nei

 

 

Som en avslutning og hovedtips når du jobber med søkemotoroptimalisering:

Tenk på brukerne av nettsiden din. Ikke tenk så mye på søkemotorene. Lykkes du med å skape et nettsted brukerne liker, vil du normal bli belønnet av Google med høyere rangering.

Forfatter av artikkelen
Arve Hinna har i 23 år jobbet med nettløsninger og digital markedsføring for norske bedrifter. Ønsker du økt synlighet i søkemotorene? Ta kontakt med Arve på arve@inbusiness.no eller 901 33553

Arve Hinna fra InBusiness AS