E-post utsendelser er en svært rimelig og virkningsfull form for markedsføring. Men fokuset ligger ofte på å samle inn e-post adresser og deretter jobbe med innholdet i e-posten. Da er liksom jobben gjort, og man tenker på neste utsendelse. Men på Internett kan man måle svært mye, så hvorfor ikke måle effekten av e-post utsendelsen? I hvert fall bør man måle hvor mange som faktisk klikker seg inn fra e-posten, og inn til ditt nettsted.
Men hvordan gjør man det?
Google Analytics er et flott verktøy. Men det klarer ikke få finne ut hvor folk kommer fra når de klikker seg inn fra f.eks Outlook og inn på ditt nettsted. Da blir det registrert som såkalt Direkte trafikk – og blir derfor gruppert som besøkende som brukte bokmerke eller som direkte skrev inn webadressen din.
Men hvis også bruker noe kalt Google Analytics URL Builder, så er du langt på vei mht å måle hvor mange som klikker på dine e-post utsendelser.
En kort og praktisk beskrivelse følger:
1. Klikk deg inn på http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
2. Fyll ut feltene og klikk på Generate URL.
3. Legg inn URL i din neste e-post utsendelse. Be eventuelt din leverandør gjøre det, hvis du bruker et eget verktøy for e-post utsendelser. 4. Etter du har sendt ut en e-post utsendelse, logg deg inn på Google Analytics og klikk på «Trafikkilder». Her vil du forhåpentligvis se det navnet gav utsendelsen hos Google Analytics URL Builder. På min private blogg har jeg brukt dette på e-posten som mine abonnenter mottar og navnet er «Abonnementmail».
Tvi tvi!