Driver du nettbutikk, er det viktig å ha et aktivt forhold til konverteringsraten. En liten endring i konverteringsraten, kan utgjøre store forskjeller i totalt salg.
Hva er en konvertering?
En konvertering skjer når noen besøker ditt nettsted og gjør noe du ønsker de skal gjøre der. Driver du en nettbutikk, så skjer en konvertering når en person handler noe i nettbutikken. Har du f.eks 100 besøk på ditt nettsted, og 3 handler i løpet av dagen, så er konverteringsraten 3%.
La oss ta et eksempel:
Din nettbutikk har omsatt for 2,7 millioner forrige periode. Du har sett i Google Analytics og ser konverteringsraten er 1.5%. Av 100 personer, så har i snitt 1.5 personer bestilt noe. Du synes dette tallet er noe lavt, og ønsker å se hvor mye omsetningen øker om du klarer å øke konverteringsraten til 2.5%. Det høres kanskje ikke så mye ut? Men la oss regne litt på det.
Tallene er formidable! En økning fra 1.5 til 2.5% i konverteringsrate, gir en økning i 1.8 millioner i salg.
Om din inntjening ligger på 30%, så gir dette en ekstra inntjening på over 500.000,-.
Ønsker du hjelp til å øke konverteringsraten?
Ta kontakt med Thomas Moe på e-post thomas.moe@inbusiness.no eller tlf 40 44 86 10.