Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Digital kundepleie

For mange år siden kunne bedrifter skille seg ut basert på de produktene de lagde. Men i dag er produktene tross alt blitt veldig like. Det er vanskelig å leve lenge på et unikt produkt – et produkt har nesten ikke forlatt fabrikken før det er kopiert av en eller flere konkurrenter. For å skille seg positivt ut, må du som bedrift tilby dine kunder noe ekstra. Her dukker ordet «digital kundepleie» opp som en smart måte å skille seg ut på.

Hva legger jeg så i ordet «digital kundepleie»?
Det er sikkert mange definisjoner, men dette er min:

Det er den servicen og pleien du gir dine kunder i de digitale kanaler som dine kunder bruker.

Hva er så «digitale kanaler»?
Når man tenker etter regnes man det meste som digital i dag. Men nedenfor lister jeg opp de jeg de jeg synes er viktigst:

Digital kanaler

Er dette ”digital kundepleie” noe nytt og fancy?

Nei, ikke i det hele tatt – jeg ville bare prøve å få en bevistgjøring og få deg til å tenke over de muligheter du har til å drive god kundepleie i de nevnte digitale kanaler. Mange har sikkert andre hippe navn på det jeg skriver om her.

Er InBusiness flinke med sine kunder i de digitale kanaler?
Nei, vi er ikke gode nok. Vi har i over 15 år vært så fokusert på å gjøre våre kunder gode, at vi har delvis glemt oss selv og våre egne kunder. Vi har i løpet av disse årene gjort mange spennende jobber, også  innenfor temaet digital kundepleie. Det vi har utviklet for våre kunder, brukes  igjen av bedrifter som Clas Ohlson, Dressmann, Europris, G-Sport, ICA, JYSK, Pizzabakeren, Statoil, Vinmonopolet for å nevne noen av de mest kjente.

Vi gjør selvsagt en del i de digitale kanaler, det skulle bare mangle når vi jobber med dette til daglig. Men vi smaker for lite på vår «egen medisin”. Det håper vi å gjøre noe mer, og kommer til å ha mer fokus på dette fremover, til glede for våre eksisterende og kommende kunder.

Eksempel på god digital kundepleie


Joker nettbutikk for bedrifter
Vi har laget en nettbutikk for en Joker butikk i Rogaland. De tilbyr salg via en nettbutikk, foreløpig til bedrifter, og nettbutikken er for dem en måte å skille seg ut på ved hjelp av en digital kanal. Produktene og prisene er jo stort sett som i alle andre matbutikker. I tillegg tilbyr de en veldig analog tjeneste, nemlig levering på døren. Så totalt sett gjør det til at vi og mange andre bedrifter i distriktet kjøper sine matvarer til lunsj etc via nettbutikken til Joker.
Rimi
Rimi app
Rimi har laget en kul app hvor du kan legg inn handelister etc. Dette er i mine øyner et godt eksempel på det jeg kaller digital kundepleie. Her bruker man mobilens muligheter på en fin fin måte, som kundene setter pris på – den er lastet ned mer enn 50.000 ganger! Les mer f.eks hos Kampanje.

 

Hvorfor satse på digital kundepleie?

  • Beholde kunder
    God digital kundepleie gjør det vanskeligere for dine kunder å forlat deg.
  • Få nye kunder
    Når de ser du har like gode produkter til samme priser som dine konkurrenter, er god digital kundepleie noe du kan markedsføre og som kan få dem til å velge nettopp din bedrift.
  • Spare penger
    Du kan faktisk spare penger. God digital kundepleie kan faktisk bety at dine kunder gjør mye av jobben som dine ansatte tidligere måtte gjøre. Nettbank er jo et slikt tilfelle.

Hva kan så du gjøre for å ha bedre digital kundepleie?
Det er vanskelig å gi noen konkrete råd hva som passer akkurat for din bedrift og dine kunder. Til det er kundebehovene så forskjellige. Men tenk over de digitale kanaler nevnt i denne artikkelen og vær kreativ. Jeg er sikker på at du finner noen muligheter for forbedring, slik at du gjør dine kunder fornøyde – også i de digitale kanaler.

Vi tilbyr tjenester i alle disse digitale kanalene. Så det er bare å ta kontakt om du ønsker å tilby bedre kundeservice – også nevnte digitale kanaler.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no