For mange år siden kunne bedrifter skille seg ut basert på de produktene de lagde. Men i dag er produktene tross alt blitt veldig like. Det er vanskelig å leve lenge på et unikt produkt – et produkt har nesten ikke forlatt fabrikken før det er kopiert av en eller flere konkurrenter. For å skille seg positivt ut, må du som bedrift tilby dine kunder noe ekstra. Her dukker ordet «digital kundepleie» opp som en smart måte å skille seg ut på.
Hva legger jeg så i ordet «digital kundepleie»?
Det er sikkert mange definisjoner, men dette er min:
Det er den servicen og pleien du gir dine kunder i de digitale kanaler som dine kunder bruker.
Hva er så «digitale kanaler»?
Når man tenker etter regnes man det meste som digital i dag. Men nedenfor lister jeg opp de jeg de jeg synes er viktigst:
Er dette ”digital kundepleie” noe nytt og fancy?
Nei, ikke i det hele tatt – jeg ville bare prøve å få en bevistgjøring og få deg til å tenke over de muligheter du har til å drive god kundepleie i de nevnte digitale kanaler. Mange har sikkert andre hippe navn på det jeg skriver om her.
Er InBusiness flinke med sine kunder i de digitale kanaler?
Nei, vi er ikke gode nok. Vi har i over 15 år vært så fokusert på å gjøre våre kunder gode, at vi har delvis glemt oss selv og våre egne kunder. Vi har i løpet av disse årene gjort mange spennende jobber, også innenfor temaet digital kundepleie. Det vi har utviklet for våre kunder, brukes igjen av bedrifter som Clas Ohlson, Dressmann, Europris, G-Sport, ICA, JYSK, Pizzabakeren, Statoil, Vinmonopolet for å nevne noen av de mest kjente.
Vi gjør selvsagt en del i de digitale kanaler, det skulle bare mangle når vi jobber med dette til daglig. Men vi smaker for lite på vår «egen medisin”. Det håper vi å gjøre noe mer, og kommer til å ha mer fokus på dette fremover, til glede for våre eksisterende og kommende kunder.
Joker nettbutikk for bedrifter Vi har laget en nettbutikk for en Joker butikk i Rogaland. De tilbyr salg via en nettbutikk, foreløpig til bedrifter, og nettbutikken er for dem en måte å skille seg ut på ved hjelp av en digital kanal. Produktene og prisene er jo stort sett som i alle andre matbutikker. I tillegg tilbyr de en veldig analog tjeneste, nemlig levering på døren. Så totalt sett gjør det til at vi og mange andre bedrifter i distriktet kjøper sine matvarer til lunsj etc via nettbutikken til Joker. |
Rimi app Rimi har laget en kul app hvor du kan legg inn handelister etc. Dette er i mine øyner et godt eksempel på det jeg kaller digital kundepleie. Her bruker man mobilens muligheter på en fin fin måte, som kundene setter pris på – den er lastet ned mer enn 50.000 ganger! Les mer f.eks hos Kampanje. |
Hvorfor satse på digital kundepleie?
- Beholde kunder
God digital kundepleie gjør det vanskeligere for dine kunder å forlat deg. - Få nye kunder
Når de ser du har like gode produkter til samme priser som dine konkurrenter, er god digital kundepleie noe du kan markedsføre og som kan få dem til å velge nettopp din bedrift. - Spare penger
Du kan faktisk spare penger. God digital kundepleie kan faktisk bety at dine kunder gjør mye av jobben som dine ansatte tidligere måtte gjøre. Nettbank er jo et slikt tilfelle.
Hva kan så du gjøre for å ha bedre digital kundepleie?
Det er vanskelig å gi noen konkrete råd hva som passer akkurat for din bedrift og dine kunder. Til det er kundebehovene så forskjellige. Men tenk over de digitale kanaler nevnt i denne artikkelen og vær kreativ. Jeg er sikker på at du finner noen muligheter for forbedring, slik at du gjør dine kunder fornøyde – også i de digitale kanaler.
Vi tilbyr tjenester i alle disse digitale kanalene. Så det er bare å ta kontakt om du ønsker å tilby bedre kundeservice – også nevnte digitale kanaler.