Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Facebook tidslinje for bedrifter

Facebook kjører på og legger nå opp til at også bedrifter (og andre som ikke er privatpersoner) får tidslinje. Dette er en ganske stor forandring for oss som jobber med å sette opp Facebook sider for våre kunder.

Hvis du har en Facebook side for din bedrift, kan du allerede nå slå på tidslinjen. Gjør du ikke det aktivt innen 30. mars, så vil du få tidslinjen enten du vil eller ikke.

Her er noen av forandringene, slik vi ser det:

Stort bilde

Det er lagt inn muligheten for å legge inn et stort bilde, som vises i toppen av siden. Det «pynter» sidene ganske bra, spesielt så lenge bildet er bra selvsagt 🙂 Bildet er 850px x 315px. Er endel regler på hva bildet ikke skal vise.
Facebook tidslinje - toppbilde Toyota


Standard landingssider er borte

Før lagde mange introsider som gjorde at brukeren kom inn på en annen side enn Veggen. Det ser ut til å være vanskelig nå. Det er fremdeles mulig å lage egne sider, men man kan altså ikke velge at en Facebook side skal starte med en slik «underside». Litt uvant. Ser også ut som man bør lage bra ikoner i størrelsen 111×74px.


Link til undersider blir noe skjult

Facebook tidslinje
Før når man lagde undersider til en Side, så viste linken til disse sidene i venstre meny. Nå vises de ganske høyt opp, men det er kun plass til 4 som standard og resten må brukeren aktivt klikke for å se. Du må mao ta en grundig vurdering hvilke undersider som er viktigst for deg. Virker som det er totalt plass til 12 undersider. Bilder vil uansett ligge først, ser det ut som.

Bredden på undersider er nå økt

Før var bredden 520px. Nå er den økt til ca 810px. Det er en stor endring og mange må nok endre innholdet til å passe bedre inn i den nye bredden. Jeg har sjekket endel bedrifter som Facebook har brukt som betatestere på den nye tidslinjen, og selv der er ikke innholdet justert iht ny bredde. Se f.eks http://www.facebook.com/toyota#!/toyota/app_161549447246236


Økte muligheter til å bestemme hvor et innlegg skal vise

Du kan gjøre innlegg breiere og også bestemme om det skal ligge i toppen, hvis du har noe som virkelig er viktig.


Administrator panelet blir forbedret

Dette har vi ikke aktivt testet ut, men ryktene sier dette skal bli bedre.

 


Vanlige brukere skal kunne sende private beskjeder til administratorene til Facebook siden

Og du som administrator kan svare på meldingene.


Historien til bedriften din blir plutselig enda mer viktig

InBusiness har en lang historie, og vært med fra Internett var helt ukjent, til en ting alle kjenner til og bruker. Det å fortelle en historie bak merket/firmaet, har alltid vært viktig, og nå har man faktisk fått verktøyet til å gjøre det via Facebook. Rett og slett med å legge inn såkalte «Viktig begivenhet» som Facebook kaller det.


Hva bør du gjøre?

Du kan få forhåndsvisning av hvordan tidslinjen for din bedrift ser ut. Start med det. Deretter må du hvilke konsekvenser endringene får for deg. Vi vil anbefale å:

  • Finne et bra bilde som presenterer din bedrift på en god måte
  • Velge hvilke undersider (tabs) som skal vise blandt de 4 som vises som default.
  • Endre bredden på eventuelle undersider du måtte ha.
  • Skrive inn viktige begivenheter, slik at tidslinjen din blir bra.

Eller du kan gjøre det enkelt og ta kontakt med oss 🙂

Mer info? Se gjerne Facebook sin markedsføringsside for endringen: https://www.facebook.com/about/pages

Facebook kjører på og legger opp til at også bedrifter (og andre som ikke er privatpersoner) får tidslinje. Dette har vi som privatpersoner hatt en stund nå. Dette er en ganske stor forandring for oss som jobber med å sette opp Facebook Sider for våre kunder.

Hvis du har en Facebook Side for din bedrift, kan du allerede nå slå på tidslinjen. Gjør du ikke det aktivt innen 30. mars, så vil du få tidslinjen enten du vil eller ikke.

Her er noen av forandringene, slik vi ser det:

Stort bilde
Det er lagt inn muligheten for å legge inn et stort bilde, som vises i toppen av siden. Det «pynter» sidene ganske bra, spesielt så lenge bildet er bra selvsagt 🙂 Bildet er
850px x 315px. Er endel regler på hva bildet ikke skal vise.

Standard landingssider er borte
Før lagde mange introsider som gjorde at brukeren kom inn på en annen side enn Veggen. Det ser ut til å være vanskelig nå.
Bredden på undersider er nå økt
Før var bredden noe over 500px brei. Nå er den økt til ca 810px. Det er en stor endring og mange må nok endre innholdet til å passe bedre inn i den nye bredden. Jeg har sjekket endel bedrifter som Facebook har brukt som betatestere på den nye tidslinjen, og selv der er ikke innholdet justert iht ny bredde. Se f.eks http://www.facebook.com/toyota#!/toyota/app_161549447246236

Økte muligheter til å bestemme hvor et innlegg skal vise
Du kan gjøre innlegg breiere og også bestemme om det skal ligge i toppen, hvis du har noe som virkelig er viktig.
Link til undersider blir noe skjult
Før når man lagde undersider til en Side, så viste linken til disse sidene i venstre meny. Nå vises de ganske høyt opp, men det er kun plass til 4 som standard og resten må brukeren aktivt klikke for å se. Du må mao ta en grundig vurdering hvilke undersider som er viktigst for deg. Virker som det er totalt plass til 12 undersider. Bilder vil uansett ligge først, ser det ut som.

Adminstrator panelet blir forbedret
Dette har jeg ikke aktivt testet ut, men ryktene sier dette skal bli bedre.


Vanlige brukere skal kunne sende private beskjeder til administratorene til Facebook siden

Og du som administrator kan svare på meldingene.
Historien til bedriften din blir plutselig enda mer viktig
InBusiness har en lang historie, og vært med fra Internett var helt ukjent, til en ting alle kjenner til og bruker. Det å fortelle en historie bak merket/firmaet, har alltid vært viktig, og nå har man faktisk fått verktøyet til å gjøre det. Rett og slett med å legge inn såkalte «Viktig begivenhet» som Facebook kaller det.


Mer info? Se gjerne Facebook sin markedsføringsside for endringen: https://www.facebook.com/about/pages
Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no