God og forståelig navigering er svært viktig for at dine brukere skal finne frem på ditt nettsted. Men mange mener nå at flere og flere brukerne går rett på søkeboksen og gjør et søk – istedenfor å bruke navigeringen på ditt nettsted.
Hvorfor søker folk? Folk er vant til at Google finner det de ønsker, og da forventer de at ditt søk fungerer like bra. Jeg personlig deler nok ikke den oppfattelsen 100%. Hvorfor? Fordi interne søk rett og slett sjeldent er like bra som Google sitt søk. I tillegg er gamle vaner vonde å vente: vi er vante med å prøve navigeringen først. Fungerer ikke den, gjør jeg et søk. Men folk er forskjellige, så hvorfor ikke finne ut hva folk søker etter på ditt nettsted? Det er ikke så vanskelig, spesielt hvis du bruker Google Analytics til webanalyse.
Her følger en kort steg for steg på hvordan du legger til Google Nettstedssøk:
Logg inn på din Google Analytics konto, http://www.google.no/analytics/
Klikk deg frem til der hvor du slår på «Spor nettstedssøk»:
Så kommer det litt vanskelige: Feltet hvor du skal angi «Søkeparameter».
Google skriver i sin hjelpetekst:
«Skriv bare inn ord som representerer en intern søkeparameter, for eksempel «term,søk,søk». Noen ganger er ordet bare en bokstav, for eksempel «s» eller «q». Du kan angi opptil fem parametere, atskilt av komma.»
Hvis dette var uforståelig, ta kontakt med oss, så skal vi hjelpe deg.
Da har vi utført handlingen. Nå kan du gå tilbake til selve rapporten din, og se i venstremenyen:
Vent noen timer eller døgn først, data må samles inn.
Da kan du begynne å analysere! Finn ut om søket ditt faktisk brukes, hva de søkte etter, hvor kom de fra de som søkte, hvilke sider endte de opp på… mulighetene er mange.
Lykke til.