Så et fascinerende foredrag forleden dag. Det handlet om «den gyldne sirkel» og forklarer hvorfor noen bedrifter gjør det bra og noen ikke. Foredragsholder mener å ha forstått hvordan suksessrike selskaper kommuniserer.
De aller fleste bedrifter kommuniserer fra utsiden og inn i sirkelen. I tillegg glemmer bedriftene det siste punktet; Hvorfor.
Kommunikasjonen kan f.eks være som dette:
- «Vi lager fantastiske datamaskiner» («Hva»)
- «De har et flott design og er brukervennlig» («Hvordan)»
Folk skjønner alle fakta, tall, fordeler etc. Men det er ofte ikke nok til å lande salget. Når vi snakker fra innsiden av sirkelen og ut, så kommuniserer vi direkte med den delen av hjernen som styrer oppførselen.
Apple markedsfører seg i praksis slik:
- «Alt vi gjør, gjør vi fordi vi tror på å forandre status quo. Vi tror på å tenke annerledes» («Hvorfor»)
- «Måten vi forandrer status quo på er å gi våre produkter et vakkert design og la dem være brukervennlige». («Hvordan»)
- «Tilfeldigvis lager vi fantastiske datamaskiner». («Hva»)
Vil du kjøpe en? Ja!
Dette fikk meg til å tenke på markedsføringen til InBusiness. Vi går til tider i samme felle som flertallet må jeg innrømme… Det er mye fokus på hva og hvordan. Ikke så mye på hvorfor… Det fikk meg til å se på noe jeg skrev helt tilbake i 2008:
Dette står vi for den dag i dag. Vi mener at digital markedsføring er den beste form for markedsføring. Vi mener at nettsider gjort riktig, gir deg flere kunder og økt salg.
Se gjerne foredraget her https://www.youtube.com/watch?v=H-6WvFGVmQM
Så da får dagens øvelse være:
Hva er formålet med din bedrift? Hvorfor eksisterer din bedrift?