Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

«Folk kjøper ikke HVA du selger, men HVORFOR du selger det»

Så et fascinerende foredrag forleden dag. Det handlet om «den gyldne sirkel» og forklarer hvorfor noen bedrifter gjør det bra og noen ikke. Foredragsholder mener å ha forstått hvordan suksessrike selskaper kommuniserer.

De aller fleste bedrifter kommuniserer fra utsiden og inn i sirkelen. I tillegg glemmer bedriftene det siste punktet; Hvorfor.

Kommunikasjonen kan f.eks være som dette:

  • «Vi lager fantastiske datamaskiner» («Hva»)
  • «De har et flott design og er brukervennlig» («Hvordan)»

Folk skjønner alle fakta, tall, fordeler etc. Men det er ofte ikke nok til å lande salget. Når vi snakker fra innsiden av sirkelen og ut, så kommuniserer vi direkte med den delen av hjernen som styrer oppførselen.

Apple markedsfører seg i praksis slik:

  • «Alt vi gjør, gjør vi fordi vi tror på å forandre status quo. Vi tror på å tenke annerledes» («Hvorfor»)
  • «Måten vi forandrer status quo på er å gi våre produkter et vakkert design og la dem være brukervennlige». («Hvordan»)
  • «Tilfeldigvis lager vi fantastiske datamaskiner». («Hva»)

Vil du kjøpe en? Ja!

Dette fikk meg til å tenke på markedsføringen til InBusiness. Vi går til tider i samme felle som flertallet må jeg innrømme… Det er mye fokus på hva og hvordan. Ikke så mye på hvorfor… Det fikk meg til å se på noe jeg skrev helt tilbake i 2008:

Muligheter med nettsider

Dette står vi for den dag i dag. Vi mener at digital markedsføring er den beste form for markedsføring. Vi mener at nettsider gjort riktig, gir deg flere kunder og økt salg.

Se gjerne foredraget her https://www.youtube.com/watch?v=H-6WvFGVmQM

Så da får dagens øvelse være:

Hva er formålet med din bedrift? Hvorfor eksisterer din bedrift?

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no