Vi får ofte spørsmålet; hva fungerer best av AdWords og Facebook? Det er litt som å spørre om hvem som er best av Mercedes og BMW. Det er ikke et enkelt svar på dette. Men i den digitale markedsføringen kan vi heldigvis vise til noen tall. Kanskje den gir oss en favoritt?
Denne lille testen er ikke spesielt vitenskapelig, men kan gi noen indikasjoner likevel.
Element
Kostnad:
Snitt tid inne:
Antall besøk:
Visninger:
Kostnad pr besøk
Konverteringer:
AdWords
kr 7 758,-
1:07 min
446 stk
53 261
kr 17,-
8 stk
kr 913,-
14 sekund
56 stk
4 135
kr 16
0 stk
Tallene er fra to kampanjer for InBusiness. Det er mange variabler som påvirker disse tallene. De åpenbare er at budsjettet var langt høyere for AdWords, og derfor trekker vi langt flere besøkende fra den kanalen. Målgruppen er ganske lik. Dato perioden er den samme.
Hva lærer vi av dette?
Selv om kostnad pr besøk er veldig likt, så ser vi at flere av de vi treffer gjør det vi ønsker de skal gjøre når de er innom nettsiden vår.
Konverteringen er mao høyere fra de som kommer fra AdWords.
De som kommer inn via Facebook er også kortere tid innom (selv om 14 sekunder er nok isolert sett til å lese innholdet på landingssiden).
Denne lille testen viser at annonsering via AdWords gir størst verdi for oss. Det er en grunn for at AdWords er den digitale kanalen som brukes av flest annonsører.