Det har vært skrevet mye om begrepet «content marketing» i Kampanje og andre medier den senere tiden. Begrepet blir ofte oversatt til «innholdsmarkedsføring». I dette innlegget vil jeg fortelle litt om hva dette er, samt fortelle litt om hvordan en helt vanlig bedrift kan bruke «innholdsmarkedsføring».
Hva er innholdsmarkedsføring?
Det er litt ulike meninger der ute. Men det mest offisielle er:
Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.
Kort fortalt betyr innholdsmarkedsføring dette:
Innholdsmarkedsføring handler om å SKAPE og DISTRIBUERE verdifullt INNHOLD til MÅLGRUPPEN sin. Distribusjonen skjer i egne kanaler. Det endelige målet er som alltid i all markedsføring: SELGE mer.
Som du ser, så skjer altså distribusjonen i egne kanaler, som f.eks:
- Nettsiden
- Blogg
- Sosiale medier som Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, YouTube etc.
- Nyhetsbrev på epost
- Apps
- Web-TV
- E-bøker
- Egne publikasjoner (digitale og trykte)
- Etc
Hvorfor har dette begrepet oppstått?
Litt av grunnen merker jeg selv: Jeg og de fleste rundt meg er lei av tradisjonell reklame. Det å bli avbrutt i søndagsfilmen av reklame for såper og for meg, andre uinteressant produkter, gjør at vi i hvert fall ikke kjøper de såpene. Skal jeg se reklame, så burde det i hvert fall vært tilpasset mine interesser. Og det er det jo ikke. Derfor blir det uinteressant. Jeg vil heller ikke ha nyhetsbrev på e-post som jeg ikke er interessert i. Jeg vil ha innhold jeg er interessert i. Min drøm er at kommunikasjon i 2014 ikke vil handle om å finne nye måter å forstyrre meg på. Det vil handle om å lage interessant innhold og distribuere det i kanaler jeg er tilgjengelig i. Avsender bør ha noe mer å by på enn bare produkter og priser.
Hvorfor har dette blitt så populært i det siste?
Jeg tror at svaret ganske enkelt er at det nå er så mange egne kanaler man kan benytte. Før hadde man ikke nettsider, blogg eller sosiale medier. Nå kan alle enkelt distribuere innhold i disse kanalene.
RedBull; et mediehus
Jeg synes RedBull er et godt eksempel på et selskap som er gode på innholdsmarkedsføring. RedBull definerer seg som et mediehus som litt tilfeldig produserer en styrkedrikk. Fascinerende egentlig. De har over 400 personer i sin medieavdeling. Tenk om din bedrift ble definert som et mediehus, og dere tilfeldigvis selger vannpumper (som et eksempel).
Hva sier krystallkulen?
Det er alltid vanskelig å spå, spesielt om fremtiden sies det. Men trenden er klar; bedrifter reduserer sin markedsavdeling og øker sin medieavdeling. Større bedrifter ansetter journalister, ikke rene markedsfolk. Coca Cola har et mål at de i 2020 ikke skal bruke penger på tradisjonell markedsføring. De skal kun satse på innholdsmarkedsføring i egne medier. Spennende tider fremover, jeg er glad jeg ikke er annonseselger i en avis…
Innhold er kongen
Dette utrykket har vi i mange år sagt er viktig, men da mest i forbindelse med søkemotoroptimalisering. Men nå har det også blitt svært viktig i forbindelse med innholdsmarkedsføring. Man må skape innhold som målgruppen synes er interessant, og om de i tillegg vil dele den, er du kommet langt.
Hva kan din bedrift gjøre?
Jeg ville begynt med å ta en intern workshop (eller en workshop sammen med oss). De viktigste punktene dere bør besvare i en slik workshop, er:
- Hvem er våre målgrupper?
- Hva liker målgruppene?
- Hvordan og hvem kan skape innhold som målgruppen liker?
- Hvilke egne kanaler kan vi bruke for å distribuere innholdet vi skaper?
For å lykkes med innholdsmarkedsføring må man forstå målgruppen og hva de synes er interessant opp mot det dere tilbyr. Ikke bare snakk om pris og produkt.
Lykke til!