Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

«Jeg kjøpte det på nettet…»

Dette er en kommentar jeg ofte hører når venner skal fortelle om hvor de har kjøpt ting. Folk kjøper rett og slett veldig mye på nettet. Jeg merker dette hos min familie også; det har blitt helt naturlig å kjøpe ting på nett. Nedenfor kommer jeg med noen eksempler.

Min kone

Nettbutikk

Min kone skulle kjøpe sko til et bryllup, og var innom ørten butikker i Danmark og Norge i ferien. Vi fant ingen sko i ønsket  størrelse eller skotype. Vi Googlet litt og fant http://www.zalando.no. Flere venner bekreftet at dette var et bra sted å handle på nettet. De har gratis frakt, og gratis retur om produktene ikke skulle passe. Helt fantastisk egentlig. Noen andre fordeler:

  • Man slipper bilkø inn og ut av byen
  • Man sparer bompenger
  • Man sparer parkeringspenger
  • Skoene var veldig rimelig
Og det viktigste for en barnefamilie:
Man sparer vanvittig mye tid.
Kona kjøpte 2 par sko, og fant ut at det ene paret var veldig bra, og det andre ikke fult så bra. Vi leverte derfor det andre paret tilbake, uten kostnader. Og bryllupet var helt fantastisk!

Barna

Nettbutikk
Det å gå i leketøysbutikken var i barndommen min en stor glede. For våre unger har dette også vært en stor glede, men det siste året har vi merket en forskjell.
Før: «Pappa, kan vi dra til leketøysbutikken?»
Nå: «Pappa, kan vi kjøpe Beyblade på nettet, da sparer vi penger og kan kjøpe enda mer leker»
Holdningen har mao endret seg. Dette er den generasjonen som fort tar over.

Kollega

Tesla nettbutikk
Før i tiden skulle man kjenne og teste ting før man kjøpte det. Det er ikke så viktig lenger. Kanskje fordi så mange produkter blir testet og vurdert av andre mennesker før deg (f.eks via sosiale medier) at man stoler på dem og kjøper ting uten å teste det først? Jeg tror det! Eksempel: En kollega av meg kjøpte i helgen en Tesla elbil til rundt kr 700.000,-. Det er ikke hver dag man kjøper noe til den summen via en nettbutikk! Og det uten å verken ha sett (i virkeligheten) eller testet bilen. Tidene endrer seg 🙂

Titter i butikk, kjøper via nettet

Vi merker også at vi har delvis blitt den generasjonen som av og til går i fysiske butikker for å se på produkter. I butikken, via mobilen, sjekker vi nettbutikker. Er det mye rimeligere der, så kjøper vi det når vi kommer hjem. Vi er ikke de enste som gjør det på denne måten:

Artikkel om nettbutikk i Tønsbergs Blad
(klikk på bildet for å lese artikkelen i Tønsbergs Blad)

 

Starte nettbutikk?

For oss forbrukere, så er nettbutikker helt fantastisk. For de som driver fysiske butikker, så er det nok en utfordring. Men hvorfor ikke også starte en nettbutikk?

 

Det er mulig å kombinere. Se utdrag av artikkel i Tønsbergs Blad:
Fysiske butikker må få nettbutikk

 

Hvordan er det med deg?
Jeg vil anta når du selv tenker etter, så har du mest sannsynlig kjøpt mer og mer på nettet de siste årene. Ihvertfall tyder all statistikk på det. Les f.eks artikkelen
«Netthandel vokser dobbelt så mye som butikkhandelen» hos Bring.

 

 

Mitt råd for deg som driver fysisk butikk: Se mulighetene. Ikke begrensningene!

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no