Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Kataloger på nett

Jeg jobber som kunderådgiver i InBusiness, og prater daglig med folk som skal ha nye nettsider eller ønsker forbedringer på nåværende side. Jeg prater også mye med folk om hvor de bør bruke sitt markedsføringsbudsjett. Nettside, nettbutikk, søkemotoroptimalisering, sosiale medier, AdWords og annen type markedsføring er typiske elementer vi diskuterer.

Overraskende mange bruker en del av sitt markedsføringsbudsjett til katalogoppføringer på nett. Når jeg spør hva de får igjen for det, er svaret ofte det samme: «Vet ikke», «Jeg tror…….» Det er veldig mye usikkerhet rundt dette, og man er nær sagt aldri klar over hva – eller OM –  disse utgiftene faktisk gir noen resultater. Få kunder måler trafikken slike katalogoppføringer gir.

Felles for de fleste kunder er at få tør kutte det helt ut. Man er redd for å gå glipp av noe.

Sidsel KløwMarkedsansvarlig i RFSU
Før jeg ble kunderådgiver i InBusiness, jobbet jeg som markedsansvarlig i RFSU. Ukentlig fikk jeg telefoner fra folk som skulle selge meg en oppføring i en eller annen katalog. Ettersom jeg er som de aller fleste av oss; jeg liker å kjøpe, ikke «bli solgt til», fikk jeg fort «piggene ute» og var skeptisk før de fikk sagt så mye. Ofte var vinkelen at vi hadde en oppføring og at avtalen var i ferd med å gå ut.

Jeg kuttet ut alle katalogoppføringer
Ettersom jeg følte det var et uoversiktlig marked, ble jeg svært usikker på om det var riktig å fortsette med disse avtalene. I den tiden var jeg ikke klar over hvor enkelt det er å måle antall besøk man får via slike kataloger. Derfor stoppet jeg alt for å få bedre kontroll med markedsføringsbudsjettet. Hadde jeg fortsatt å betale for dette, hadde det vært kun av ren usikkerhet for hva som lønte seg, og det hadde jeg ikke råd til.

Man er likevel registrert
Felles for omtrent alle slike kataloger, er at du likevel er registrert i dem, uten det koster deg en krone. For om de tar bort alle de som ikke betaler, vil det jo være svært få firma igjen – og da har katalogen ingen verdi. Gjør en analyse av trafikken til nettstedet ditt, så ser du om det lønner seg for deg å betale for de elementene du evt gjør. Ellers blir det fort veldig kostbart.

Google er langt mer brukt en katalogsider
I Google kan du faktisk komme høyt opp GRATIS, hvis du har en optimalisert nettside. Vi gjorde derfor en rask undersøkelse på våre kunder, og tendensen er krystallklar: Folk bruker Google for å søke deg opp, og dersom du har en god nettside som fanges opp hos Google, får du denne «oppføringen» helt gratis. Det kan derfor være utrolig mye å spare på å putte noen kroner inn i nettsiden istedenfor å betale andre for at du kommer høyere opp i en katalog, som kanskje ikke er så mye brukt.

Kataloger vs Google
Figuren ovenfor viser gjennomsnittstall for 10 tilfeldige av våre kunder i perioden  1. september  til 13. september. Totalt kom 51 besøkende inn via 1881, 309 besøkende kom inn via Gulesider, mens hele 11.370 besøkende kom inn via organisk søk i Google. Det er enorme forskjeller.

Vår erfaring er at en godt planlagt markedsføringsstrategi gir deg de beste forutsetninger for å få mest mulig igjen for dine markedsføringskroner. Vi har utviklet en modell hvor vi sammen med deg definerer dine mål og legger en markedsføringstrategi som gir deg mest igjen pr investert krone.

Ta kontakt om du ønsker bedre utnyttelse av dine markedsføringskroner.

Om forfatteren

Sidsel

Sidsel jobber som digital rådgiver i InBusiness. Hun er en erfaren dame som har vært på kundesiden i mange år. Nå er hun på rett side av bordet og gir deg de beste råd innen nettsider, nettbutikker og digital markedsføring.