Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Slik måler du dine digitale kampanjer

Kjører du mange digitale markedskampanjer samtidig, men har ikke helt oversikt over hvilke som gir best effekt? Da bør du bruke 2 verktøy:

  • Google Analytics
  • Google URL Builder

Vi antar at du allerede har Google Analytics og at du har satt opp gode mål i Analytics. Se gjerne egen blogg artikkel om du ikke har satt opp mål.

Steg 1 er å klikke seg inn på Google URL Builder. Scroll ned til du ser dette:

Google URL Builder

Fyll ut feltene ovenfor etter beste evne. Ta kontakt om du har spørsmål.

Når det er gjort, ser du dette:

URL man får i Google URL Builder

Denne URLen bruker du som link i den aktuelle kampanjen. F.eks som en link i et nyhetsbrev. Du får rett og slett en lenger URL, men det går fint.

I Analytics ser du oversikt over de ulike kampanjene her:

Kampanjer i Google Analytics

og her:

Oversikt over kampanjer i Google Analytics

Du trenger ikke å gjøre noe for at dette skal komme frem, det skjer automatisk.

Her kan du f.eks se følgende data om kampanjene du kjører:

  • Hvor mange nye brukere som kommer inn
  • Hvor fort de forsvinner ut igjen (bounce rate og hvor lenge de er på nettsiden i sekunder)
  • Hvor mange sider de i snitt besøker
  • Hvor mange som konverterer og (eventuell) hvilken verdi det har for dere (om det er lagt inn)

 

Dette er svært nyttig informasjon, og det er enkelt å finne. Om man er god i Analytics, klarer man i mange tilfeller å grave seg frem til denne infoen. Men for deg som ikke er sertifisert eller jobber mye med Analytics, så er denne kampanjeoversikten veldig nyttig.

 

Spesielt anbefalt for nyhetsbrev
Det å bruke denne kombinasjonen anbefales spesielt på linker i nyhetsbrev. Bruker man ikke Google URL Builder, er linker i nyhetsbrev litt tricky å finne frem til i Analytics.

 

AdWords og MailChimp
PS! Kjører du AdWords kampanjer, trenger du ikke å bruke Google URL Builder, dette fikser Google for deg. Bruker du MailChimp til mailutsendelser, så se etter en avkrysning kalt «Google Analytics link tracking». Denne lager automatisk en slik link, slik at utsendelser dukker opp som en kampanje.

 

Ved å følge denne enkle oppskriften, håper vi at du får mer kontroll over effekten av din markedsføring. Ta kontakt om du behøver hjelp.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no