Jeg leser stadig artikler om aviser som ser etter måter å tjene penger på deres nettsatsning. Det er jo forståelig, en nettavis bruker jo store ressurser (og dermed penger) på innhold, og ønsker selvsagt å tjene penger på dette. I tillegg bruker jo en nettavis penger på selve publiseringsløsningen og utvikling av nettsiden. Når en avis i tillegg opplever at mange ikke lenger vil abonnere på deres trykte utgave, fordi leserne finner det meste gratis på nettet – så er det selvsagt problematisk for avisene.
Vi har laget publiseringsløsninger for mange lokalaviser, vi begynte faktisk med dette helt tilbake på tidlig 2000 tallet. Da var det ikke akkurat flust med nettaviser 🙂
Vi har fortsatt mange lokalaviser som kunder. Lokalavisene er vel de som opplever minst leserflukt, mange opplever faktisk en ørliten økning i abonnenter. Men likevel ønsker man jo å tjene mer penger, på alt man gjør, også på nettsatsningen.
Jeg har dessverre ingen enkel formel for hvordan en avis kan tjene penger på sin nettsatsning. Det har nok ingen. Men jeg ønsker å komme med noen tips, som dere aviseiere kan tenke på, og gjerne gjennomføre hvis dere har muligheten.
Annonser
Denne er helt opplagt og selvsagt… men likevel er det viktig å ha fokus på å selge annonser også på nettutgaven. En avis må ikke behandle nettavisen som et B-produkt. Med det mener jeg at det ikke bør være for mange tilbud av typen: ”Kjøp annonser i den trykte utgaven og få 3 måneders gratis annonsering på nettstedet vårt”… du må være stolt over nettstedet ditt, ikke behandle det dårlig! Frist annonsørene med alle lesere dere (forhåpentligvis) har og bruk webstatistikken for alt den er verdt. Driver du en lokalavis, er kanskje ditt nettsted et av de som har størst trafikk i ditt område?
Annonser fra annonsenettverk
I tillegg til å ha fokus på å selge annonser for lokale firma, så kan du på noen plasseringer bruke annonser fra annonsenettverk. Dette krever generelt en del besøk for å generere noe særlig med penger, men mange av disse annonsenettverkene har kjente annonsører, som i mine øyner oppfattes positivt av leserne. Sjekk gjerne ut https://www.google.com/adsense/ og http://adlinkmedia.no/ eller http://www.tradedoubler.com/no-no/ (det er også mange andre du kan vurdere).
Mobil
Jeg mener at alle nettaviser bør ha en mobiltilpasset versjon. Litt fordi jeg lever av å lage slike løsninger, men mest fordi du da kan tilby dine annonsører unike annonser som kun vises på mobiltelefonen. Hvis en lokal bedrift har laget en app for eksempel, så kan du tilby dem å annonsere på din mobile side. Har de en iPhone app, kan du vise den til kun de som surfer med iPhone. Samme med Android. Mobiltelefonen gir store muligheter for økte annonseinntekter.
Video med annonser/tv reklame
Hvis du tilbyr video på din nettavis (video av lokale saker), så legg inn reklame før selve videoen begynner. Plagsomt for brukeren ja, men ikke så plagsomt at folk klikker et annet sted (i hvert fall gjør ikke jeg det). Men husk å legge inn hvor lenge reklamen varer, eventuelt hvor lenge det et til filmen begynner (som f.eks VG TV gjør det).
Live video
Tjenester som f.eks Bambuser gjør det veldig enkelt for deg å overføre ting live. Kanskje du ser en kreativ måte å tjene penger relatert til live video? Overføre bystyremøter? Overføre fotballkamper?
Filmer og serier via nettsiden
VG og Dagbladet er store nettaviser som i de siste årene har blitt TV-kanaler ”light”. De lager faktisk mye bra (online) TV. Det høres kanskje vanskelig ut for en liten lokalavis med begrensede ressurser, men du skal ikke se bort ifra at det er en høyskole i nærheten som har studielinjer som kan produsere innhold til din nettavis? Gratis. Se f.eks http://www.ostlendingen.no/nyheter/ostlendingen-lanserer-krimserien-deadline-1.6578191 Dette gir økt besøk, og du vet hva økt besøk betyr? 🙂
Selge bilder online
De fleste aviser vi har laget nettløsning for, har et eller annet bildegalleri. Hvorfor ikke legge opp til muligheten for at brukerne enkelt kan kjøpe bilder online? Kan knyttes opp med full betalingsløsning, eller det kan gjøres manuelt med faktura i en startfase. Bildene kan sendes digitalt i godt format, eller du kan printe dem ut selv og sende med Posten. La brukeren bestemme. Hvis den sendes ut i Posten, finn en annonsør eller 2 som kan legge inn litt info om seg selv i brevet. Det skader ingen.
Et annet veldig konkret tips: I bildegallerier, så legg inn 1 stk annonse et passende sted. Selg inn annonseplasseringen til det lokale fotostudioet eller lignende 🙂
Guider
Når vi startet InBusiness, lagde vi diverse guider, som Restaurantguiden, Bilguiden etc. Det fungerte faktisk bra, men dette var jo ikke vårt fokus, vi skal lage web-løsninger på vegne av andre, og vi kuttet derfor ut disse guidene. Men de har fremdeles sin hensikt, selv om Google nok har tatt over mye av søk etter ting. Er det mange gode spisesteder i ditt lokalområde, så hvorfor ikke lage en lokal RestaurantGuide? Bruk fantasien 🙂
Temasider
En avis har ofte ulike temasider. Lag også disse på nettet. Igjen; bruk fantasien og tenk at du skal selge annonser på disse sidene. Les gjerne http://blogg.budstikka.no/dagotter/2011/06/24/budstikka-lanserer-temasider/ for inspirasjon.
Hva skjer sider
En opplagt tjeneste hvor du bør kunne selge inn annonser eller lignende til de lokale firma som har ”ting som skjer”.
Komplett bedriftsguide
Dette punktet har delvis sammenheng med de 2 punktene ovenfor. Men hvorfor ikke lage en bedriftsguide i ditt lokalområde? Bygg en bedriftsbase over de fleste bedrifter – dette har vi laget mange av, og da kan du til og med få det slik at bedriftene kan oppdatere sitt eget innhold. Ta gjerne litt betalt for hver oppføring. Med en slik oversikt over bedrifter, vil du med stor sannsynlighet få økt besøk – og med økt besøk kan du selge flere annonser. Du får også en stor og god database med kunder i, som du selvsagt kan kommunisere effektivt med for å selge inn enda mer til dem. Se f.eks http://www.visitvestfossen.no/
PDF utgave
Hvis du ønsker å tilby en versjon av din trykte avis, kan du lage en PDF av den og selge den. Enten via løsning laget av oss, eller via f.eks BuyAndRead. Muligens ikke en tjeneste som generer et voldsomt salg, men igjen; mange små bekker blir til slutt en stor foss.
Betalt for innholdet
Dette er jo den store diskusjonen om dagen – dvs det har for så vidt vært en diskusjon i mange år. Vi var tidlig ute også på dette området, men faktisk for tidlig. Vi hadde for noen år tilbake 2 aviser som prøvde å ta betalt for innholdet. Her kunne man lese overskrifter og ingresser, og så måtte man betale for å lese resten av artikkelen. Det ble dessverre aldri en stor suksess. Markedet var ikke modent. Det store spørsmålet er nå: Er folk villige til å betale for innhold? Ja, men ikke alt av innhold. Jeg betaler for VG+ på iPad. Det koster kr 56,- pr måned. Hadde det kostet noe særlig mer, så ville jeg nok ikke betalt for det. Slik tror jeg mange tenker. Vi kan betale, men ikke for mye, og innholdet må delvis være unikt i den forstand at man ikke kan lese det gratis på vg.no.
Neste spørsmål blir derfor: Er nyheter fra en lokalavis kategorisert som ”unikt innhold”. Ja, i mange tilfeller vil jeg faktisk tro det, spesielt der hvor en avis i praksis ikke har særlig konkurranse. Men kan man ta betalt like mye som man gjør for den trykte avisen? Mitt svar er for tiden et klart NEI. Det ligger en innebygget forventning om at det som er på nettet, ikke skal koste så mye.
Det store spørsmål gjenstår; hvilken betalingsmodell skal en lokalavis velge? Det er mange varianter der ute… Dette er et så stort emne at jeg tenker å skrive et eget innlegg senere om dette 🙂
Oppsummering
Jeg håper denne artikkelen gav deg noen tips om hvordan du kan øke omsetningen når man driver en nettavis. Dette er på ingen måte revolusjonerende tips, men likevel noe jeg håper du kan vurdere, om du driver en nettavis. Det er sikkert også mange andre tips der ute.
Husk at selv om du ”gir” bort nyhetene på nettavisen, så er det muligheter for å tjene penger. Vær kreativ. Nespresso tjener ikke gode penger på kaffemaskinen sin, de tjener penger på kapslene sine.