Næringslivet i Tønsberg vil ha mye å hente på et mer bevisst og innovativt forhold til Internett, mener Arve Hinna, avdelingsleder for webbyrået InBusiness i Tønsberg.
Vi på Tønsberg kontoret ble intervjuet av Byavisen her i Tønsberg. Her tok vi opp de muligheter som ligger i nettbutikk og mobile sider. Her er utdrag fra intervjuet:
– Vårt råd til bedriftene i Tønsberg er at de må se mulighetene, ikke begrensningene, med Internett, sier Frank Tømmervik og Arve Hinna i InBusiness.
De har holdt det gående siden 1996 og er blant Norges eldste og mest erfarne webbyråer. InBusiness har 30 ansatte og avdelinger i Stavanger, Tønsberg, Newcastle og Vietnam. Nå oppfordrer de bedrifter i Tønsberg-regionen til å våge å tenke nytt i forhold til nettbutikker og mobiloptimaliserte nettsider.
Taper terreng
– Mange av dagens fysiske butikker taper terreng i forhold til nettbutikkene. Noen opplever til og med at folk kommer inn og spør om råd – før de går hjem og bestiller varene på Internett, sier Tømmervik.
Han peker på at folks vaner endrer seg. Norge er blitt et land av nett-shoppere: Vi ligger på toppen i Europa. Da gjelder det å henge med.
– Jeg snakker med firmaer som angrer at de ikke satset på nett tidligere. De opplever at de har mistet markedsandeler, fordi de ikke har nådd den yngre generasjonen. De har andre kjøpevaner. Selv om man selger bra i dag, betyr det ikke at man vil selge like bra i morgen, sier Hinna.
Les hele intervjuet i Byavisen (PDF)
(Foto og reportasje: THOMAS OVERVIK)