Det er mange artikler der ute som handler om hvordan man skal skrive for web. Men disse artiklene inneholder stort sett bare råd om hvordan man skal strukturere innholdet i form av mye linjeskift, bullets etc. Det er langt mer å huske på.
Når man skal skrive for web, må man ha flere tanker i hodet samtidig. Ikke like enkelt, spesielt for oss gutter, men mulig med litt trening 🙂 Men prøv å ha disse 3 tankene i hodet samtidig:
Mange nettsider er laget for å selge noe. Du må derfor skrive for å selge. Men husk at et nettsted ikke er en trykt brosjyre eller annonse. Undersøkelser viser at typiske reklametekster «faller igjennom» på Internett. Vær informativ og beskrivende – og unngå de typiske «vi er det ledende bla bla…» tekstene. Få frem hva fordelene er for den som vurderer å kjøpe det du tilbyr.
Skriv på lik måte, slik at besøkende kjenner seg igjen fra side til side. Er dere flere web-redaktører som skriver, prøv å skriv på samme måte.
Call to action er et viktig begrep. Du skal få brukeren til å lese noe, og så gjøre noe aktivt, f.eks å fylle ut et skjema, legge noe i handlekurven etc. Gjør det enkelt for brukeren.
Skriv for web
Husk at folk stort sett skumleser innholdet. De leser ikke ikke nødvendigvis linje for linje, men lar i stedet blikket gli nedover siden. Her er noen regler du kan forholde deg til:
- Skriv kort. Du har ca 10 sekund på deg til å levere rett budskap.
- Skriv korte setninger. Bruk mye punktum.
- Bruk bullets
- Bruk uthevet tekst
- Bruk mellomtitler
- Lag korte avsnitt
- Skriv til 1 person. Vær personlig. Skriv du.
Det er mange som ikke skjønner når jeg sier de må skrive for søkemotorene. Det er egentlig ganske enkelt. Utfør disse 2 punktene:
- Velg ut de søkeord du ønsker å bli funnet på. Gjerne 5-15 ord.
- Bruk disse ordene i overskrifter, ingress, brødtekster og linker.
Trenger du utdypning av dette, ta kontakt.
Oppsummert:
Husk at et nettsted ikke er et trykt medium. Skriver man innhold for web, så er det altså minst 3 hensyn å ta. Husk disse og din fremtid som web-redaktør vil blomstre 🙂