Denne artikkelen er en av flere artikler skrevet for deg som har eller skal starte en nettbutikk, og ønsker økt salg.
AdWords, hva er det? sier du kanskje. Min enkle forklaring er:
AdWords er en snarvei for å komme høyere opp i Google.
Den koster, men ikke skjorta.
Enkel forklaring, ikke sant? Og jeg antar det frister å komme høyere opp i Google?
Hvis du er usikker på viktigheten av Google, så kunne jeg skrevet mange ord og brukt mye statistikk som viser hvor mange som bruker Google når de skal kjøpe et produkt. Det trenger jeg ikke, det eneste jeg kan si er at det er veldig veldig viktig å dukke opp i Google.
Ok, men hvor dukker jeg opp da?
Du dukker opp i de feltene som er definert som «sponsede lenker». Se skjermbilde:
Markert i rødt felt ser du annonse for selskapet jeg jobber i.
Ok, men hva koster dette da?
Du betaler kun hvis noen klikker på annonsen din. Den summen du betaler pr klikk, er avhengig av bl.a hvor mange konkurrenter som ønsker å dukke opp på det aktuelle ordet.
Eksempel: På skjermbildet er det søkt etter ordet «webdesign». Jo flere konkurrenter som ønsker å dukke opp på dette ordet, jo mer koster det når noen klikker på det. Du kan selv bestemme et maks kronebeløp pr klikk.
OK, men har jeg noe kontroll over kostnadene da?
Ja, du bestemmer et dagsbudsjett. F.eks kr 100,- pr dag. Da vil det aldri koste mer enn kr 100 pr dag. Du har full kontroll over det meste via AdWords sin relativt brukervennlige administrasjon. Se http://www.google.com/adwords
Tid: Ca 30 min å komme igang. Men etter det begynner det virkelige arbeidet, som ikke er veldig vanskelig, men noe tidkrevende å følge opp.
Vanskelighetsgrad: 2.
Teknisk: Du eller leverandør trenger ikke gjøre noe teknisk.
Da anbefaler jeg at du tar en nærmere titt på AdWords. Prøv deg gjerne frem selv. Har du problem, så er det bare å ta kontakt med undertegnede eller InBusiness.