Denne artikkelen er en av flere artikler skrevet for deg som har eller skal starte en nettbutikk, og ønsker økt salg.
Bruk av e-post utsendelser er en veldig rimelig og svært virkningsfull måte å øke salget i din nettbutikk.
E-post markedsføring er et stort emne. Men man behøver ikke gjøre det så vanskelig i starten.
Først må du starte med å samle opp e-poster i alle de sammenhenger du kan:
- På nettsiden med et fast enkelt abonner skjema
- På nettsiden i bestillingsprosessen
- I den fysiske verden hvis du har butikk
- Konkurranser på nettsiden eller i den analoge verden
- Via Facebook
- Vær kreativ…!
Aktivt samtykke
Husk at brukeren må gjøre et såkalt «aktivt samtykke». I praksis betyr det at brukeren selv må krysse av for at de ønsker å motta e-post. Du kan f.eks ikke «lure» dem ved at når de bestiller, så blir de automatisk abonnent.
Lag en regel for når du sender ut nyhetsbrevene. 1 til 2 ganger pr uke er ganske normalt. De bør være i html, de har mest effekt. Det bør være produktrelatert, dvs kort info om produktene + link til nettsiden til det aktuelle produktet er normalen.
Tid: 1/2 – 1 time pr nyhetsutsendelse
Vanskelighetsgrad: 1.
Teknisk: Det må lages en bra html mal som fungerer i de fleste e-post klienter. Dette kan InBusiness!
Da er det bare å begynne å samle abonnenter og sende ut e-poster!