Denne artikkelen er en av flere artikler skrevet for deg som har eller skal starte en nettbutikk, og ønsker økt salg.
Jeg har skrevet endel om større tema relatert til markedsføring av din nettbutikk. I denne artikkelen skal jeg skrive om konkret funksjonalitet som bør øke salget endel. Noe av funksjonaliteten har du kanskje, men kanskje ikke alt?
- Enda flere bilder av produktene. Bildene bør ha en liten versjon, middelsstor, men det bør også være et stort bilde av produktet. Folk liker å se det de skal kjøpe.
- Online chat, slik at kundene enkelt kan ta kontakt med en kundebehandler hos deg. Mange av våre kunder har svært gode erfaringer med det.
- Video av produktet i bruk. Spør leverandørene dine hva de har av video eller annen multimedia presentasjon.
- Tilleggsprodukter, også kalt relaterte produkter (til produkt x behøver du også produkt y). Kan dukke opp ved siden av presentasjoen av produkt x, men bør også dukke opp i handleprosessen.
- Alternative produkter (lær av Elkjøp, og la kunden komme «ut» av nettbutikken med et dyrere produkt).
- Kunde som kjøpte produkt Y kjøpte også produkt x. Husk at vi mennesker er en stor saueflokk, vi blir påvirket av andre, og gjør gjerne som andre gjør.
- Anbefalte produkter. Kan være negativt også, men gir dine kunder en ærlig tilbakemelding på hva andre synes om de ulike produktene. Markedsfør godt de produkter som får gode tilbakemeldinger. Igjen; vi er sauer.
- Vis de mest solgte produkter.
- Vis produkter på forsiden, la alle med en gang skjønne at de har kommet til en nettbutikk. Altfor mange «skjuler» det viktigste, nemlig produktene.
Mangler du noen punkter i din nettbutikk? Da er det bare å sette igang med oppdradering og forbedring av den 🙂