Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Facebook annonser

Jeg har skrevet flere artikler om Facebook, det meste kjente fenomenet innenfor sosiale medier. Mange tenker på Facebook som noe man driver med på privaten, og noe som ikke er aktuelt i jobbsammenheng. Den meningsoppfatningen synes jeg er feil.

Man kan utnytte Facebook på mange måter. Noe har jeg skrevet om i blogginnlegget http://www.flash.no/index.cfm/2010/8/15/Facebook-markedsforing. Ta gjerne en titt.

I dette innlegget skal jeg komme med et annet tips som din bedrift kan benytte seg av: Annonsering på Facebook.

Facebook har svært mange brukere. Ca 500 millioner. Det gjør det jo spennende å annonsere der 🙂 I tillegg har Facebook en veldig bra måte å segmentere på, samt en fornuftig prismodell.

Jeg tar et konkret eksempel:

La oss si du leier ut bobiler. Du vet kundegruppen primært er tyskere. Du vet kanskje også at de er mellom 40-64 år gamle, og at de alle er i et forhold, samt at de har universitet eller høyskole utdannelse.

La oss da se på hvordan du gjør dette:

Logg deg inn på http://www.facebook.com/advertising/

Begynn med å lage selve annonsen:

Annonsering på Facebook

Overskriften kan ha 25 tegn, bildet måler 110x80px og annonseteksten kan ha inntil 135 tegn.

Deretter bestemmer du hvem som skal se annonsen:

Segmentering

Dette er bare et tenkt eksempel, men istedenfor å vise din annonse til alle og enhver, så begrenser du den til de du vet er i målgruppen. I dette tilfellet litt over 35.000 personer.

Hva koster dette da?
Facebook har samme modell som Google AdWords; man betaler pr klikk. Enkelt og rettferdig. Man setter altså opp hvor mange kroner man maks vil betale pr klikk og et budsjett på hvor mye man vil betale i løpet av en dag.

Hvilke annonser treffer best?
Min personlige oppfatning er at annonser som retter seg mot meg som privatperson, er de som det er mest av pr i dag. Og kanskje det vil være slikt en stund fremover? Kanskje fordi man tross alt benytter Facebook mest i privat sammenheng, og som oftest på kveldstid og at man da mentalt ikke er på jobb – men mottakelig for tilbud rettet mot meg som privat person.

Men min oppfordring er å prøve dette, uansett målgruppe. Start med et lavt dagsbudsjett, f.eks på 50 kroner. Så høster du erfaring for videre satsning. Lykke til!

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no