Ny nettside
Nettsiden er ofte det første kunden ser når de vurderer om de skal kjøpe noe. Liker de den? Ja, da har du en mulig kunde. Er den dårlig, forsvinner de til konkurrentene dine. Kommer den ikke frem i Google, blir du ikke en gang vurdert.
En nettside kan rett og slett gi din bedrift fantastiske muligheter til å nå sine forretningsmessige mål.
Det er mange punkter man skal tenke på når man skal lage ny nettside. Det er lett å trå feil. Mange kunder vet ikke helt hvor de skal begynne. Første skritt oppleves som vanskelig. Skal man lykkes med en nettside, må man kombinere strategi, design og teknologi. Vi skal i denne artikkelen ta deg igjennom de spørsmål du må tenke på. Målet er å gjøre deg klokere mht de valg du skal ta når du skal utvikle ny nettside for bedriften din.
Bakgrunn
InBusiness har 21 års erfaring med utvikling av nettsider som virker. Vi har hjulpet over 2.000 kunder med å sette opp en nettside. Den erfaringen vi har opparbeidet, deler vi i denne artikkelen. Vårt mål er å hjelpe våre kunder med å nå sine forretningsmål.
Noen spørsmål som må stille seg når man skal ha ny nettside:
- Hva er målet med nettsiden?
- Hvem er målgruppen for nettsiden?
- Hvilken publiseringsløsning skal velge?
- Hvordan skal designet være?
- Hvem skal lage innhold og ta bilder?
- Skal løsningen støtte universell utforming?
- Hvordan får man kunder inn på nettsiden?
Mål med nettsiden
Dette er et helt grunnleggende spørsmål, som faktisk mange glemmer å besvare.
Som i livet generelt, så får man best resultater om man har noe klare mål.
En nettside skal hjelpe bedriften å nå sine forretningsmessige mål. Når man spør kunder om målet med nettsiden, svarer mange «målet med ny nettside er å få flere kunder og tjene mer penger». Dette er for såvidt et helt fint mål. Men prøv å være litt mer konkret og ha konkrete tall.
- Hva ønsker du at de besøkende på nettsiden skal gjøre
- Hvordan skal dette måles?
- Hvor mange skal gjøre dette pr måned?
Et konkret eksempel på målsetting
Vi lagde nylig mål med en nettside for et byggefirma. De lever primært av å bygge nye hus for private kunder i Rogaland. Målet med nettsiden ble (pr mnd):
- 25 telefonsamtaler inn fra kunder som klikket på telefonnummer som finnes på nettsiden
- 15 bestillinger av Huskatalog
- 20 chathenvendelser via chattjenesten
- 15 henvendelser via e-post (som er linket opp via ulike steder i nettløsningen
Alle disse målene blir målt hver måned via konverteringsanalyse satt opp i Google Analytics.
Målgruppen, hvem skal bruke nettsiden?
Det kan være smart å tenke over hvem som er målgruppen for nettsiden. Når du vet hvem du skal nå, blir veien videre langt enklere. Det er ikke alltid en like enkel øvelse å finne målgruppen, men prøv å dele sette opp en tabell med 3 enkle kolonner:
Målgruppe | Kjennetegn på målgruppen | Prioritering |
---|---|---|
Målgruppe 1 | Prøv å skrive noe om denne målgruppen | 1 |
Målgruppe 2 | Prøv å skrive noe om denne målgruppen | 2 |