Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Ny nettside

Ny nettside

Nettsiden er ofte det første kunden ser når de vurderer om de skal kjøpe noe. Liker de den? Ja, da har du en mulig kunde. Er den dårlig, forsvinner de til konkurrentene dine. Kommer den ikke frem i Google, blir du ikke en gang vurdert. 

 

En nettside kan rett og slett gi din bedrift fantastiske muligheter til å nå sine forretningsmessige mål.

 

Det er mange punkter man skal tenke på når man skal lage ny nettside. Det er lett å trå feil. Mange kunder vet ikke helt hvor de skal begynne. Første skritt oppleves som vanskelig. Skal man lykkes med en nettside, må man kombinere strategi, design og teknologi. Vi skal i denne artikkelen ta deg igjennom de spørsmål du må tenke på. Målet er å gjøre deg klokere mht de valg du skal ta når du skal utvikle ny nettside for bedriften din.

 

Bakgrunn
InBusiness har 21 års erfaring med utvikling av nettsider som virker. Vi har hjulpet over 2.000 kunder med å sette opp en nettside. Den erfaringen vi har opparbeidet, deler vi i denne artikkelen. Vårt mål er å hjelpe våre kunder med å nå sine forretningsmål.

 

Noen spørsmål som må stille seg når man skal ha ny nettside:

  • Hva er målet med nettsiden?
  • Hvem er målgruppen for nettsiden?
  • Hvilken publiseringsløsning skal velge?
  • Hvordan skal designet være?
  • Hvem skal lage innhold og ta bilder?
  • Skal løsningen støtte universell utforming?
  • Hvordan får man kunder inn på nettsiden?

 

Mål med nettsiden
Dette er et helt grunnleggende spørsmål, som faktisk mange glemmer å besvare.

 

Som i livet generelt, så får man best resultater om man har noe klare mål.

 

En nettside skal hjelpe bedriften å nå sine forretningsmessige mål. Når man spør kunder om målet med nettsiden, svarer mange «målet med ny nettside er å få flere kunder og tjene mer penger». Dette er for såvidt et helt fint mål. Men prøv å være litt mer konkret og ha konkrete tall.

  • Hva ønsker du at de besøkende på nettsiden skal gjøre
  • Hvordan skal dette måles?
  • Hvor mange skal gjøre dette pr måned?

 

Et konkret eksempel på målsetting
Vi lagde nylig mål med en nettside for et byggefirma. De lever primært av å bygge nye hus for private kunder i Rogaland. Målet med nettsiden ble (pr mnd):

  • 25 telefonsamtaler inn fra kunder som klikket på telefonnummer som finnes på nettsiden
  • 15 bestillinger av Huskatalog
  • 20 chathenvendelser via chattjenesten
  • 15 henvendelser via e-post (som er linket opp via ulike steder i nettløsningen

 

Alle disse målene blir målt hver måned via konverteringsanalyse satt opp i Google Analytics.

 

Målgruppen, hvem skal bruke nettsiden?
Det kan være smart å tenke over hvem som er målgruppen for nettsiden. Når du vet hvem du skal nå, blir veien videre langt enklere. Det er ikke alltid en like enkel øvelse å finne målgruppen, men prøv å dele sette opp en tabell med 3 enkle kolonner:

Målgruppe Kjennetegn på målgruppen Prioritering
Målgruppe 1 Prøv å skrive noe om denne målgruppen 1
Målgruppe 2 Prøv å skrive noe om denne målgruppen 2

Publiseringsverktøy, godt verktøy er halve jobben
Når man skal kjøpe bil, må man velge et bilmerke. Når man skal lage ny nettside, må man velge en publiseringsløsning. Det er flere å velge blant:

 

Som man ser av oversikten ovenfor, er noen publiseringsløsninger såkalt «open source», mens noen er lukket og som du må betale for lisens for.

 

Hva betyr open source kontra en lukket løsning for deg? 
Open source har flest fordeler slikt vi ser det. InBusiness laget selv en lukket, lisensiert løsning tidligere. Utfordringen er at det er svært krevende å holde det oppdatert i lengden. Om du som kunde ønsker å få noe utviklet til akkurat ditt behov, så er det vanskelig for leverandøren. Eventuelt veldig kostbart. Du tror kanskje ikke du trenger det nå, men vi vet av erfaring at mange likevel kan ha behov utover det helt vanlige. De løses enklest og rimeligst når man har et open source verktøy.

En annen stor ulempe med et lukket verktøy, oppdager man den dagen man ønsker å bytte leverandør. Da må man begynne helt på nytt. Dette er for mange kunder en så omfattende oppgave, at de velger å forbli værende med det lukkede verktøyet.

En lukket løsning er mao ikke en god løsning på sikt. Vår påstand:

 

Du får mest for pengene ved et open source verktøy.

 

I tillegg slipper du å føle deg låst til en gitt leverandør. Det blir som en bil hvor du alltid må ha service på samme verksted, til de priser de måte gi deg. Ikke noe gøy på sikt. Open source verktøy kan du vokse med, og du kan flytte det. For du vil vel vokse og føle deg fri?

 

WordPress open source
Hva med de open source løsningene da, hvilket bør man velge?

Vi har prøvd de fleste publiseringsverktøy på markedet. For å gjøre en lang historie kort, så tilbyr vi nå WordPress.

Se video over 7 gode grunner for å bruke WordPress:

Vi synes rett og slett fordi at WordPress fungerer best for våre kunder. WordPress er også det publiseringsløsning som brukes mest på verdensbasis.

 

Gjøre alt selv, litt selv eller ingenting selv?
Valget er ditt. Vi tilbyr 3 ulike pakker. Felles for dem alle er at du får en nettside bygget i WordPress. Se våre pakker.

Se våre nettside-pakker

 

Design
Før designet man alle nettsider fra scratch. Det gjør man ikke så mye lenger. I dag bruker man ofte en mal som et utgangspunkt. Dette kan være:

  1. Maler som er gratis
  2. Maler som koster noe hundrelapper
  3. Maler som leverandøren selv har utviklet

 

Vi leverer stort sett pkt 2 og 3. Når man kjøper maler fra andre leverandører, f.eks https://themeforest.net, så er det mange tusen maler å velge blant. Det er lett å gå seg vill. Etter prøving og feiling, har vi funnet ca 5 maler vi mener er veldig gode. Dette er maler som:

  • Blir stadig oppdatert
  • Mange valg mht hvordan nettsiden skal se ut
  • Dra og slipp funksjonalitet når man lager artikler (svært mye bedre enn vanlige Word-grensesnitt)
  • Er solgt mange av
  • Responsive

 

Vi har i tillegg jobbet i flere år med vår egenutviklet universelt utformet WordPress mal.

 

Universell utforming, hva er det egentlig?
Alle nettsider skal støtte loven om Universell utforming. Dette er bestemt av myndighetene.

Universell utforming betyr enkelt forklart at ditt nettsted er best mulig tilrettelagt for flest mulig forskjellige mennesker. Grunntanken er er absolutt alle innbyggerne skal ha tilgang til all informasjonen som finnes på nettet. Uavhengig av funksjonsnedsettelser.

Om ikke loven følges, kan bedriften risikere bøter. Les mer om universell utforming av nettsider hos DIFI.

Utfordringen er at maler som brukes, stort sett er laget i utlandet, og dermed støtter de ikke loven om Universell utforming (de har ikke samme regler for private nettsider i utlandet). InBusiness har derfor jobbet hardt med å lage en mal for nettsider (og nettbutikker) som støtter loven. Denne ligger litt høyere i pris enn våre standard pakker, men ta kontakt med oss (link) om dine behov, så skal vi finne en god løsning for dine behov.

 

Hva må dere som kunde gjøre?
Hva du må gjøre, er avhengig av hvilken nettside pakke du velger. Innholdet på en nettside er primært tekst og bilder.

1. Tekster
Tekster skriver dere selv, eller vi skriver dem for deg. Det er f.eks tekst om dere selv, hva dere leverer av produkter & tjenester, hvorfor kunder bør velge dere, info om de ansatte og eventuelt annet dere ønsker å kommunisere.

Om dere har en nettside og er fornøyde med teksten som finnes der, kan vi selvsagt bruke den teksten.

Vær forberedt på at dette med innhold kan ta noe tid. I en travel hverdag er ikke dette noe man alltid får tid til å prioritere. Vi har derfor samarbeid med gode tekstforfattere om dere ønsker å outsource også dette arbeidet.

2. Bilder
For at en nettside skal se bra ut, er man avhengig av gode bilder. Bilder sier som kjent mer enn 1000 ord. Om dere har gode bilder, er det ønskelig at vi mottar dem, så kan vi bruke dem på passende steder i ny nettside. Hvis dere ikke har gode bilder, har man 2 valg:

  1. Innholdsutvikler hos oss kan finne egnede bilder for dere i en bildebank og kjøpe inn disse for dere. Disse bildene vil kunne brukes i andre sammenhenger også, om dere ønsker det.
  2. Vi hyrer inn en fotograf som kan ta unike bilder for dere. Vi har samarbeid med mange gode fotografer, og det trenger ikke koste så mye penger.

 

Profilhåndbok
Om dere har en profilhåndbok, er det ønskelig at vi mottar den, slik at profilen videreføres på nettsiden. Hvis dere ikke har en profilhåndbok, er det flott om vi kan motta eventuelle trykksaker, banners etc, slik at vi kan se hvordan profilen er.

 

Webanalyse
Nå har du fått ny nettside og forhåpentligvis mange besøk via smart digital markedsføring. Inkludert i våre pakker setter vi opp Google Analytics. Dette er en fantastisk verktøy som viser det meste om hva som skjer på nettsiden.

InBusiness er sertifisert i Google Analytics. Det gjør at vi kan hjelpe deg med å «se skogen for alle trærne». Vi kan tolke tallene og komme med tiltak til forbedringer, om vi ser forbedringsmuligheter.

 

Et nettsted er hjertet i digital markedsføring
Nettstedet må fungere i godt samspill med hele din digitale tilstedeværelse. InBusiness jobber med alle deler innen digital markedsføring og velger du oss som leverandør, har du en lagspiller som kan spille ditt firma bra.

Se hva vi tilbyr innen digital markedsføring.

Et nettsted er hjertet i digital markedsføring - InBusiness AS

Forfatter av artikkelen
Arve Hinna har i 21 år jobbet med nettløsninger for norske bedrifter. Ønsker du en ny nettside eller få mer ut av dagens nettside? Ta kontakt med Arve på arve@inbusiness.no eller 901 33553

Arve Hinna fra InBusiness AS